Mapy ke hvězdám; Mami!; Cizinec Na zábradlí; Vyhnání Grety Schnirch v HaDivadle

30. říjen 2014

Právo, Lidové i Hospodářské noviny se dnes věnují filmu Mapy ke hvězdám. Julianne Moorová za něj dostala cenu za nejlepší ženský herecký výkon na festivalu v Cannes. Režisér David Cronenberg ve snímku studuje morálnost a nemorálnost Hollywoodu.

„Není těžké v panoptiku sobců, agresívních a psychicky vyšinutých jedinců, (...) jak je scenárista Wagner s Cronenbergem divákům předkládají, rozeznat alegorický obraz celé současné společnosti a její vyšinuté morálky,“ píše Věra Míšková v Právu. Film ocenila 75%.

Jindřiška Bláhová v Hodpodářských novinách uvádí, že drama Mapy ke hvězdám je nejsilnější ve scénách a tónu, kdy se režisér vrací k žánru hororu, který se mu osvědčil už v předchozích dílech. Za zásadní problém považuje to, že se tvůrci vymezují vůči něčemu, čeho jsou součástí.

Lidové noviny v článku Marcela Kabáta označují Mapy ke hvězdám za černou komedii. Kritik soudí, že tento temně groteskní obrázek důsledků existence založené na škodlivých základech má svůj půvab i přesvědčivost, zároveň však také své limity. Kritizované poměry v Hollywoodu líčí Mapy ke hvězdám barvitě a v něčem i originálně, celkově však neříkají o Hollywoodu (ani o společnosti, jíž může být metaforou) nic tolik objevného.

Marcel Kabát připravil pro kulturní rubriku Lidových novin ještě jednu filmovou recenzi. Snímek Mami! režiséra Xaviera Dolana sleduje zátěžový test pouta mezi impulzivní matkou a obtížně zvladatelným synem. Na festivalu v Cannes získal cenu poroty. A Marcel Kabát ho vidí jako pozoruhodné, mládím autora poznamenané vylíčení bouřlivého bolestného a láskyplného vztahu matky a syna, u kterého není zrovna potřeba propukat v pláč, ale které rozhodně stojí za empatické zamyšlení. Článek upozorňuje ještě na jednu technologickou zajímavost - film Mami! je natočen ve formátu 1:1, tedy čtvercovém. Podle režiséra je to ideální rozměr pro portrétování, umožňující dokonale zacílit pozornost.

Martin J. Švejda v Lidových novinách recenzuje inscenaci Divadla Na zábradlí, kde uvedli Camusova Cizince. Scénář je seškrtaným monologem ústřední postavy Meursaulta, který na jevišti střídavě pronáší pětice herců. K pojetí má ale Švejda výhrady, režijní nápady se prý jen předvedou a odezní, aniž by zanechaly hlubší stopu. Inscenace ve výsledku působí jen jako rozvleklá etuda na dané téma.

Titulkem Otázku německou musíme vylikvidovat nadepisuje Jiří P. Kříž svou recenzi inscenace Vyhnání Grety Schnirch v brněnském HaDivadle. Marián Amsler převedl na jeviště román Kateřiny Tučkové. Jak píše kritik, „teprve třetí poválečná generace našla odvahu pohlédnout do tváře českému revanši, mstě včerejších kolaborantů a revolucionářů až po osvobození“. V porovnání hereckých výkonů vyzdvihuje Kříž ženské postavy, o mužských konstatuje, že byly karikaturami – „tak jednoduše to Tučková nenapsala“, uzavírá recenzi Jiří P. Kříž.

autor: Martin Luhan
Spustit audio