1. února  2014 v 09:05  rubrika: Křesťanský týdeník

Církevní restituce bez emocí

Kaplička s křížem - Foto: Jana Šustová

Kaplička s křížemFoto: Jana Šustová

Církevní restituce. Bolavé téma v naší společnosti. I 23 let po sametové revoluci stále rozděluje jak politickou scénu, tak obyčejné lidi u stolu v hospodě. Pojďme se teď na něj podívat bez emocí.

Počátek církevních restitucí musíme vidět v létech 1948 až 1950 – tehdy komunistická moc v zemi zabrala až na kostely veškerý církevní majetek. V akci K zrušila všechny církevní řády, řeholníky pozavírala a movitý i nemovitý majetek převzala do péče Náboženská matice. Jak to probíhalo, popisuje bývalý ředitel náboženské matice František Skřivánek.  

„V té době byl zřízen státní úřad pro věci církevní. A ten de facto obsadil náboženský fond, který byl zřízený už za Josefa II. Ten státní úřad pro věci církevní využil toho názvu Náboženská matice a obsadil ho zhruba 100 zaměstnanci. Ti se zabývali tím, že měli převádět majetky do socialistického vlastnictví.“  

František Skřivánek se stal prvním porevolučním ředitelem Náboženské matice a díky jedinečnému archivu, který po celou dobu komunismu tato instituce Státní tajné bezpečnosti pečlivě vedla, mohl dokazovat u soudů, jaký majetek kdysi řádům patřil. A že nikdy nepatřil Náboženské matici a tudíž ho nemohla darovat státu! To už jsme v roce 1990 a tehdy se cosi církvi vrací, ale co?  

„V roce 1990, kdy ty řády de facto byly znovu povoleny, tak stát jim musel dát aspoň střechu nad hlavou. Takže se vrátily kláštery. Ale nevrátilo se to majetkové zajištění a zázemí toho kláštera, takže to byla nouzová situace takto řešená.“  

A kardinál Miloslav Vlk dále vysvětluje, proč se tehdy nevrátilo církvi všechno.  

„Protože k tomu nebyl dostatek vůle a myslím si, že se také chápalo, že to je věc daleko složitější, než třeba problém těch řádů a ostatních restituentů. A když byste se ohlédl, tak za které vlády bylo vyřešení této otázky takzvaně na spadnutí? Nebyl dostatek vůle za těch 20 let v žádné vládě.“  

Jak známo v roce 2013 vešel konečně v platnost zákon o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi, podle něj se tedy teď bude majetek vracet. Jakým způsobem? To nám poví Karel Štícha, hlavní ekonom Arcidiecéze pražské.  

„Existuje stále celý aparát takzvané pozemkové knihy, která byla vedená jako registr vlastnických vztahů až do roku 1964. A hned po revoluci všecky církve a samozřejmě katolická církev nejvíce zahájily práci na tom, aby shromáždily informace z archivu pozemkové knihy a tato práce probíhala 20 let.“ 

 

Církevní restituce bez emocí

Vložit na svůj web

Autor:  Karel Vepřek

Nové články v rubrice

  • 27. prosince  2014 v 09:05     Audio  rubrika: Křesťanský týdeník

    Ženy v Ježíšově rodokmenu: Šalamounova matka Batšeba

    Dnes uslyšíte naposledy o ženách z Ježíšova rodokmenu. Na řadě je krásná Batšeba, ale není to moc hezké vyprávění. Byla matkou moudrého biblického krále Šalamouna, který se vyznačoval moudrost. Ale její osudy nebyly...

     
  • 27. prosince  2014 v 09:05     Audio  rubrika: Křesťanský týdeník

    Taizé v Praze

    Praha na přelomu roku podpoří evropský ekumenismus v poměrech dnešní Evropy - tedy po ukrajinské krizi, nejen smíření duchovní a lidské, ale i politické a vojenské. Bratři z francouzské ekumenické komunity Taizé totiž...

     
  • 27. prosince  2014 v 09:05     Audio  rubrika: Křesťanský týdeník

    Slovenským špecifikom sú ľudové betlehemy

    V kostoloch i na námestiach po celom Slovensku sú v týchto dňoch vystavené nádherné vyobrazenia Ježišovho narodenia, ktoré si užijú malí aj veľkí. Zatiaľ čo niektoré zaujmú svojou skromnosťou či veľkosťou, rezbárskym...

     

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2020 Český rozhlas