Evangelikální víra změnila americké Romy

29. listopad 2014

„Romové – neviditelní Američané“ je název publikace, kterou právě vydala nezisková organizace Romano džaniben – Romské vědění. Její autorka, americká profesorka Anne Sutherlandová, při příležitosti českého vydání knihy navštívila naši zemi a přednášela na univerzitách v Praze, Olomouci a Pardubicích. Skupina amerických Romů, kterou ve své studii popisuje, je poměrně blízká našim Romům olašským.

Na své studii o Romech začala Anne Sutherlandová pracovat v roce 1968 a dva roky tehdy téměř neustále pobývala mezi Romy v Kalifornii. Sama o tom píše: „V té době jsem si začala Romů hluboce vážit a nikdy je nepřestanu obdivovat. K jejich životům, plných tragických i humorných momentů, chovám hluboké sympatie, protože je vždy žijí naplno.“ Romská komunita, kterou zkoumala, čítala zhruba 200-250 lidí. V knize „Romové – neviditelní Američané“ mimo jiné popisuje i víru Romů.

„Většina z nich tehdy měla jen svou vlastní představu náboženství. Měli svůj systém víry v to, co se děje po smrti s duší a tělem, jak vést morální život a měli velmi přísná pravidla o čistotě a nečistotě. Navíc v každém domě byla skříňka sloužící jako jakýsi svatý koutek, kde měli Pannu Marii a různé další křesťanské svaté, myslím, že většinou řecké a ruské pravoslavné ikony... Ale také tam měli sošku Buddhy a sošky či obrazy všech, kteří takzvaně fungují – třeba Ježíše Krista... Říkáme tomu synkretické náboženství, protože vychází ze všech typů náboženství.“

Anne Sutherlandová ukazuje důležité členy romské komunity

Při přednášce na pražské Filosofické fakultě hovořila Anne Sutherlandová i o pozdějších změnách ve víře kalifornských Romů.

„Teď nastala změna, protože evangelikální letniční církve přivádějí Romy do kostelů, dokonce mají romské faráře v kostele, kam chodí jen Romové. Podle evangelikální víry potřebujete přijmout Ježíše Krista do svého srdce a pak žít podle Jeho pravidel. Toto přineslo velkou změnu, protože ženám, které se obrátily k evangelikálnímu křesťanství, je pak řečeno, že Ježíš je důležitější než jejich tchán. Takže to pro ty ženy bylo velmi osvobozující, především pro mladé ženy, protože mohou říct: ‚Ježíš je můj Otec, nemusím vstupovat do manželství s mužem, kterého jsem si nevybrala! A nemusím děla řadu dalších věcí.‘ Jako mladá snacha totiž musíte sloužit všem v rodině svého manžela a ony pocítily, že už to dělat nemusí.“

Evangelikální víra přinesla změny nejen v rodinném životě, ale i v tradiční profesi romských žen, jíž bylo věštění.

Lada Viková při představení knihy Anne Sutherlandové Romové - neviditelní Američané v Knihovně Václava Havla v Praze

„Také se přestaly zabývat předpovídáním budoucnosti, protože je to považováno za nekřesťanskou činnost. To byla obrovská proměna, protože ženy věštěním vydělávají mnohem víc peněz, než svou prací vydělávají jejich manželé. Takže když nevěsta řekne: ‚Už se nebudu zabývat věštěním,‘ je to velmi traumatické, protože je to celý zdroj jejich příjmů, který najednou vyschl. Ale opět – pro ty mladé ženy je to osvobozující, protože nejsou nuceny předpovídat budoucnost a přinášet spoustu peněz, mají větší volbu v tom, co se svým životem chtějí udělat. Takže to byl osvobozující faktor evangelikální víry.“

Kniha „Romové – neviditelní Američané“ byla slavnostně představena veřejnosti v Knihovně Václava Havla v Praze.

Spustit audio