V průvodci Teplá Praha jsou zmiňováni i věřící homosexuálové

16. srpen 2014

Ve čtvrtek proběhl slavnostní křest unikátního turistického průvodce Teplá Praha. Jak již název napovídá, jedná se o knihu zabývající se dějinami homosexuality v Praze ve spojení s architektonickými památkami. V průvodci lze nalézt také zmínky o věřících homosexuálech.

Nápad vytvořit knihu Teplá Praha vznikl během minulých ročníků Prague Pride. Jan Seidl, historik zabývající se dlouhodobě dějinami homosexuality v českém kontextu, pořádal v rámci festivalu předloni i vloni vlastivědně-turisticko-historické procházky po různých pražských čtvrtích. Účastníky seznamoval v jednotlivých městských částech s památkami, které se nějakým způsobem váží k minulosti homosexuálního společenství v Praze. Na základě mnohých ohlasů Jan Seidl naznal, že tato látka přímo volá po zpracování ve formě turistického průvodce. A dal dohromady čtyřčlenný autorský tým:

„Kromě mě se na vzniku knihy podíleli Ladislav Zikmund-Lender, Ruth Jochanan Weiniger a Lukáš Nozar.“

Jan Seidl při finálních úpravách knihy Teplá Praha

Kniha Teplá Praha se zabývá dějinami homosexuality v Praze na poměrně dlouhém časovém úseku: od roku 1380 do roku 2000. Již první zmínky o homosexuálním chování v Praze pocházejí z církevních dokumentů:

„Spodní chronologické ohraničení se nabízelo samo. Z roku 1380 pochází první písemná zmínka svědčící o tom, že v Praze se o někom říkalo, že snad páchá s někým jiným sodomský hřích. Konkrétně se tato informace šířila mezi farníky farnosti svatého Linharta na Starém Městě. Je zaznamenána ve vizitačním protokolu Pavla z Janovic, což byl úředník pražského arcibiskupství, který tenkrát konal vizitační návštěvy po pražských farnostech a zkoumal mravní stav obyvatelstva.“

V knize jsou zmiňovány i soudobé náboženské a společenské konvence ve vztahu ke gay a lesbické komunitě, přestože toto téma netvoří hlavní předmět publikace. V průvodci se píše i o místech potkávání se věřících homosexuálů, ať již žen či mužů:

„V průvodci zmiňujeme mimo jiné také evangelickou faru v Kobylisích, kde se již od počátku 90. let schází občanské sdružení Logos, což je sdružení věřících gayů a leseb. Toto sdružení už 20 let vykonává velice záslužnou práci tím, že umožňuje věřícím gayům a lesbám setkávání, diskuse o vztahu homosexuality a víry. A umožňuje jim určité sebepřijetí, vyrovnání se s tím, že náboženská víra a homosexualita nemusí stát vůči sobě v protikladu.“

Kniha Teplá Praha

Křesťanské sdružení Logos ovšem není jediným, které umožňuje setkávání věřících homosexuálů:

„Obdobně, co se týče židovského společenství, existuje skupina liberálního judaismu Bejt Simcha.“

Bejt Simcha je židovská komunita progresivního judaismu v Praze sdružující jedince židovského původu a jejich přátele. Cílem Bejt Simcha je podílet se na obnově náboženského a kulturního života židovské komunity a prezentovat židovskou kulturu veřejnosti.

„Není čistě gay a lesbickou skupinou, nicméně je otevřená všem židovským věřícím bez rozdílu orientace. Je skupinou velmi otevřenou a liberální. A řada věřících Židů tam také již více než 20 let nachází otevřený přístav,“ říká Jan Seidl, jeden z autorů knihy Teplá Praha.

autor: Kristýna Maková
Spustit audio