Veřejná prostranství pro obyvatele versus parkoviště

21. říjen 2016

V souvislosti se zrušením parkoviště v prostoru dolní části Malostranského náměstí a také s připravovanou první etapou rekonstrukce náměstí Václavského, se opět otevřelo téma revitalizace veřejných prostranství v naší metropoli. Stav nejen těchto cenných míst je bohužel žalostný a Praze dělají ostudu. Lidé, kteří ve městě bydlí, už mnohdy tristní situaci přestali vnímat. Pokusím se alespoň naznačit, co by se dalo dělat. Nemyslím, že by to bylo nějak extrémně nákladné a tyto investice by se jistě vrátily. Pojďme se tedy podívat na některá prostranství podrobněji.

Valdštejnské, Anenské náměstí a Pohořelec. Tři nesmírně cenné prostory blokují parkující automobily. Místo nich by tu měly být funkční kašny, lavičky, nějaká zeleň. Auta by se mohla přesunout do podzemních garáží, které město již léta plánuje na Klárově, v případě Anenského náměstí do již stávajících pod Palachovým náměstím. A z Pohořelce do nedalekých ulic Parléřovy, Mordstadtovy a Hládkov.

Palachovo náměstí. Na jeho redesign proběhla soutěž už před nějakými dvanácti lety. Zvítězil citlivý návrh architekta Václava Králíčka, později ještě doplněný o vodní prvky a zeleň. Zmizet by měl především ohavný větrák uprostřed prostranství a přesunout by se měla i nešťastně umístěná Dvořákova socha.

Vítězné náměstí. Kruhové náměstí vzniklo podle urbanistického projektu Nových Dejvic od prof. Antonína Engela z dvacátých let. Prostor nebyl nikdy dokončen, v blízké budoucnosti se to však pravděpodobně stane. Engel ovšem počítal s tím, že náměstí bude vydlážděno, uprostřed měl stát obelisk s kašnou. Na jeho obvodu by pak zůstal prstenec se zelení - trávník se stromy. A tak by tomu mělo samozřejmě i být. Nesmyslný kruhový objezd pro automobily prostranství blokuje a vyvolává paradox: lidé se tu nemohou volně pohybovat a jsou zahnáni z náměstí do podchodů. Auta už mohla dávno jezdit obchvatem, jehož projekt vznikl už před lety a tyto změny by umožnil. Tím by se odstranil i problém s průjezdnou dopravou, který se rapidně zhoršil otevřením tunelu Blanka. Doufejme tedy, že radnice Prahy 6 co nejdříve projekt obchvatu náměstí opráší a provede, zůstaly by pak jen tramvaje a chodci. V rámci nově plánovaných budov by ovšem bylo záhodno vytvořit i velkokapacitní podzemní nebo nadzemní parking, místa je tu dost.

Na závěr jsem si nechal komorní prostor Letenského náměstí. Tady by mohlo být pár stromů, kašna, plácek pro příležitostné trhy, lavičky a kiosky s občerstvením. Dosti ohavná samoobsluha, která prostor zalehla (prý dočasně, ale stojí tam už léta) snad pozbude smyslu, až bude v nedaleké Veletržní ulici dokončeno nové nákupní centrum se službami a velkokapacitními podzemními garážemi.

Vybral jsem jen několik pražských prostranství, která by měla sloužit prioritně chodcům, stát se tím, čím byla původně – místem setkávání, volnou plochou, kde je možno relaxovat, prohlížet si architekturu v okolí, kde se konají příležitostné akce, kde je také stín pod vzrostlými stromy a vodní prvky pro osvěžení a kde nechybí ani stánky s občerstvením, květinami, novinami a WC. Zatím tomu tak není a tyto plochy blokují parkingy nebo architektonicky bezcenné stavby. Aby se to vše mohlo změnit ve skutečnost, je třeba apelovat na zastupitele a také vyřešit otázku, kam s automobily. O tom, že to není nepřekonatelný problém, se můžeme přesvědčit v řadě evropských metropolí.

autor: Zdeněk Lukeš
Spustit audio