Černošský křesťanský rap

16. červen 2007

Proč neexistuje něco jako gospelový rap? Církev má přece v černošské komunitě hluboké kořeny a v šedesátých letech během hnutí za občanská práva to byl právě černošský gospel, který odrážel naděje lidí sdílejících sen Martina Luthera Kinga juniora.

Jak to, že evangelium nedokázalo zaujmout mladé černochy z měst, když uvážíme, že náboženský jazyk a přísná pravidla jim nevadí na Nation of Islam? Křesťanství mladí černoši považují za náboženství otrokářů. Pomocí křesťanství získali bílí moc nad černými. Křesťanům je také vytýkáno ignorování sociálních problémů.

Skupina Arrested Development karikuje černošského kazatele, který říká svému sboru, že křikem se nic nevyřeší a že křesťanství přináší změny skrze oddanost Bohu a modlitbu a ne politickou aktivitou. Naznačuje tím, že stojí na rozhraní církve, které si váží pro její víru, a revolučního hnutí, kterému však chybí náboženství.

Vyskytly se také pokusy o křesťanský rap. Ale jako všechny druhy hudby, kterou dělají jedni křesťané pro druhé křesťany, je to pouze napodobenina. Rap je způsob života, založený na sdíleném strádání života v ghettu, a důvěryhodný křesťanský rap by musel vycházet z ghetta.

Někteří křesťanští rappeři si osvojili rapovou řeč, aby mohli oslovit mládež, ale i když používají slangu ghetta, je jasné, že mluví cizí řečí, kterou chtějí přivést "domorodce" k obrácení.

Nejznámějšími rappery, kteří mají vazby na církev, jsou Hammer a Run DMC. Interpreti, kteří se poté, co se dostali na výsluní popularity, vrátili k víře, ve které byli vychováni. Tak například Run DMC poté, co dosáhli úspěchu s albem Raising Hell, ztratili tah a comeback se jim podařil až v roce 1993 s albem Down With the King. V průvodním textu alba děkují svému Pánu a Spasiteli Ježíši Kristu za to, že je dokázal provést těžkými časy. Na albu soulové hudby by to byla rutina, ale jmenovat v rapu Ježíše Krista jako Pána a Spasitele je velice výjimečné.

Logo
autor: Karel Vepřek
Spustit audio