Počátky a duchovní pozadí techna

23. červen 2007

Techno je taneční kultura vyznačující se zájmem o šamanismus a hudba, která dokáže navodit změněné stavy vědomí. Také směsice radikálních politických názorů a filozofie New Age. Techno se objevilo v polovině 80. let minulého století v Detroitu a skloubilo rytmy černých Američanů s evropskou elektronikou. Jeho příbuznou hudební formou je acid house.

V roce 1988 se hudbou britského léta lásky staly právě styly techno a acid house. Drogou tohoto léta lásky se stala extáze. Kombinace drogy, hudby a tance uváděla účastníky této párty do stavu transu podobného kmenovým rituálům. Tak došlo k jakémusi prolnutí primitivismu s technem. Vznikl směr kterému se začala říkat tribální techno a pozitivní primitivismus.

Hlavním guru technoprimitivismu je ve Spojených státech etnofarmakolog Terence Mc Kenna, který se věnuje vlivu halucinogenních drog na vývoj lidského vědomí. Považuje křesťanství za negativní náboženství, které lidstvu zabránilo v objevování vyšších stavů lidského vědomí. Vyzývá k návratu ke zkušenostem vyvolaným drogami, které prý zažívali lidé v mladší době kamenné. K jeho propojení s taneční scénou došlo skrze známost s hudebníky z britské skupiny Shamen, které zajímala hudba pomáhající lidem překonat úroveň jejich vědomí. Snažili se vyprodukovat takovou hudbu, která by mohla takový stav navodit.

Podobně jako guru 60. let, kteří věřili, že drogy, hudba a starověká náboženství pomohou příchodu nového věku, ve kterém budou žít moudřejší lidé, věří i apoštolové technoprimitivismu, že brzy zažijeme ohromný skok dopředu díky jejich hudbě. Psychedelika prý pomohou "okrájet" ego na jeho původní velikost. Ego je údajně jedno z největších omezení současného lidstva.

S novou scénou techna přišlo i objevování nové spirituality. Ambientní hudba, určená pro relaxační prostory v blízkosti taneční scény, vytvořila trh s éterickými zvuky, které evokují duchovní zážitky. Rumunský skladatel a hudebník Michael Cretu překvapil hudební průmysl albem skupiny Enigma nazvaném MCMXC Anno Domini. Byla to směs tanečních rytmů, world music a gregoriánského chorálu, která měla lidi přivést do světa ducha a meditace. V pětadvaceti zemích světa se alba prodalo 12 milionů kopií, z toho 2 miliony v USA. Na obalu alba je hologram svítící zahalené postavy, stojící vedle kříže na vrcholu hory. To spolu s názvy písní jako Cesty k věčnosti, Halellujah naznačuje, že se jedná o velice duchovní záležitost . "Nechť je rytmus světlem, které tě vede."

autor: Karel Vepřek
Spustit audio