Obřízka posvěcuje nejanimálnější lidský pud

6. listopad 2011

Během včerejší šabatové bohoslužby se četla část První knihy Mojžíšovy od počátku 12. kapitoly do 27. verše 17. kapitoly. Závěr tohoto čtení obsahuje ustanovení o obřízce, které má pro judaismus velký význam. Je mu věnováno zamyšlení významného francouzského rabína minulého století Elieho Munka.

Příkaz obřízky chlapců krátce po narození se v judaismu řadí k zákonům, jejichž motiv zůstává člověku skryt. Pro lepší pochopení této zvyklosti a jejího významu je nicméně vhodné pokusit se o vyjádření možných důvodů, které k uzákonění vedly. Někteří autoři, například Filon Alexandrijský, spatřovali v obřízce hygienické opatření vyvolané zvyklostmi a klimatem Orientu. Je pravda, že obřízka mimo jiné vskutku představuje významný preventivní prostředek proti celé řadě infekcí, avšak jde o přirozené důsledky zákroku, nikoliv o cíl, jehož mělo být dosaženo.

Významné autority judaismu soudí, že jedním z motivů obřízky je uvést muže na cestu sebeovládání. Tato pečeť na lidském těle vyjadřuje, že i pud, který je nejvíce ze všech prodchnut smyslovostí, má člověku sloužit ve shodě s ideály judaismu. Žádná z daností a schopností, kterými nás příroda obdařila, není sama o sobě absolutně dobrá nebo špatná. Zákon o obřízce je toho nejlepším důkazem. Nehlásá pohlavní odříkání, není pro násilné potlačování smyslů. Pusté uspokojování tužeb našich smyslů však vyvolává ještě hrozivější důsledky: hluboce člověka snižuje, zháší v něm Boží jiskru. Judaismus usiluje dát svým dětem jak naprostou mravní svobodu, tak i prostředky, jak jí v životě s jeho potěšeními co nejlépe užít, aniž by byla porušena lidská duše a velikost člověka mezi ostatními stvořeními. Obřízka je toho znamením: Posvěcuje nejanimálnější lidský pud, vyzývá člověka, aby si znamením smlouvy uvědomoval ve svém nejhlubším nitru Boží přítomnost.

Pro praotce Abraháma a jeho potomky byla obřízka symbolem zasvěcení Bohu. Obřadem smlouvy. A věrnost a oddanost, které ve všech dobách navzdory pronásledování charakterizovaly zachovávání tohoto základního výrazu židovské víry, jsou nekonečné.

Tóra určuje obřízku na osmý den po narození a židovská tradice dává toto číslo do souvislosti s kultem obětí, jak je popsán ve Třetí knize Mojžíšově. Obřízka však podle judaismu představuje jen první oběť vyžadovanou od člověka, aby na zemi mohl uskutečnit své poslání. Jednota, mír a harmonie se mohou uskutečnit jen za cenu obětování zlomku svrchovanosti jak v oblasti osobní, tak i sociální. Židé jsou vyzýváni, aby tento požadavek vzali za svůj již od samého počátku života.

Spustit audio