7.10.2018 19:50  rubrika: Šalom alejchem

Zamyšlení Leo Pavláta: Co Tóra učí o dobru a zlu

Leo Pavlát, ředitel Židovského muzea v Praze - Foto: Jana Přinosilová

Leo Pavlát, ředitel Židovského muzea v PrazeFoto: Jana Přinosilová

Včera v synagogách začal nový cyklus čtení Tóry – biblických Pěti knih Mojžíšových. A hned na počátku můžeme číst o hříchu prvních lidí.

Adam a Eva neposlechli Božího zákazu a okusili plod z rajského stromu poznání dobrého a zlého. Židovská tradice soudí, že to byl fík, nikoliv jablko, ale podstatnější je, že Bible takto ohlašuje přítomnost zla ve světě. Co je dobré a zlé přitom nezávisí na lidském soudu. Z hlediska tradičního judaismu je v Bohem stvořeném světě dobré to, co provází respekt k Božímu řádu a mravnosti, co k nim lidstvo obrací. Tak i nejrůznější obtíže mohou být lidem ku prospěchu, protože jim nabízejí šanci nově na sebe pohlédnout, být v Božím světě lepším, i když subjektivně člověku může být těžko, pociťuje nespravedlnost.  

Jestliže, jak uvádí Bible, první lidé sešli z Boží cesty, judaismus nemá za to, že lidské pokolení kvůli tomu obtížil dědičný hřích. Pravda, život lidí vyhnaných z ráje se změnil, v řádu Božích stvoření poklesli. Jako takoví pak ve všech generacích musí stále znovu podstupovat zkoušku, v níž Adam a Eva selhali. Člověku se dostalo daru svobodné vůle, a tedy musí volit, opakovaně se střetávat se zlým v sobě a ve světě. Vždy při tom čelil, čelí a bude čelit svodům a překážkám – a všem známý biblický had, ztotožňovaný se satanem, také dle judaismu ničím jiným než překážkou, pokušením či obtíží není. I proto judaismus nikdy nepřipouštěl, že by ve světě existovala Stvořiteli se protivící síla; jakási ďábelská moc, která by s ním zápasila o osud světa.  

Svitek tóry s ukazovátkem - Foto: © Židovské muzeum v Praze

Svitek tóry s ukazovátkemFoto: © Židovské muzeum v Praze

Na otázku, kde se ve světě vzalo zlo, židovská tradice odpovídá, že to není chyba v Božím plánu. Zlo považuje za součást stvoření a střet se zlem za lidské poslání. 

Svobodná vůle odlišuje člověka od ostatních stvoření a zůstaneme-li u židovské tradice, dostalo se mu též v Tóře naučení, čím se při svých rozhodnutích řídit; co dělat, ale též čeho se vyvarovat. Dobrými rozhodnutími člověk tento svět udržuje a rozvíjí, špatnými mu škodí a vede k záhubě. Ne vždy volí správně a tehdy židovská tradice hovoří o hříchu. Jsou jím nedobrá rozhodnutí, zlé činy, které mají stejný následek.  

Hřích tak v židovské tradici popírá smlouvu mezi Bohem a člověkem, narušuje jednotu světa. Naopak náprava hříchu na základě pokání jednotu opět přináší a přispívá ke konečné nápravě světa. Dobré a zlé jsou ve světě pospolu. Současně však ve zlém je skrytě obsaženo i dobro. 

Celý pořad Šalom alejchem si kdykoli poslechněte v našem audioarchivu

Autor:  Leo Pavlát

Nové články v rubrice

  • 14. října  2018 v 19:45     Audio  rubrika: Šalom alejchem

    Jak vypadal židovský Prostějov?

    Penzion Charlese Jordana slouží v Praze židovským seniorům a slaví čtvrt století od svého vzniku. V prostějovském Špalíčku vystavují papírový model zdejších židovských uliček. A vzpomeneme také na písničkáře a disidenta...

     
  • 7.10.2018 19:45     Audio  rubrika: Šalom alejchem

    Festival KOLNOA

    Festival izraelského filmu KOLNOA. Nový cyklus čtení Tóry. Jak reagovali na Mnichovskou dohodu Židé v tehdejší britské mandátní Palestině?

     
  • 30. září  2018 v 19:45     Audio  rubrika: Šalom alejchem

    Nelehký osud Židů v sovětských táborech

    Zítra večer začíná Simchat Tora neboli svátek Radosti z Tóry. Furhmanovy koberce - připomeneme osobnost zakladatele úspěšného textilního závodu. Zhruba 2 000 československých Židů uprchlo za 2. světové války před nacismem...

     

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2018 Český rozhlas