28. ledna  2017  rubrika: Vertikála

Sakrální stavba musí být čitelná, říká architekt oceňovaného sazovického kostela

Celé stavbě dominují dva materiály – beton a sklo - Foto: Saskia Mišová

Celé stavbě dominují dva materiály – beton a skloFoto: Saskia Mišová

Od pádu komunismu přibylo v českých městech a obcích několik desítek katolických kostelů. Jeden z nejnovějších, kostel sv. Václava v Sazovicích na Zlínsku, je podle kanadského odborného časopisu Azure v desítce nejlepších staveb světa za uplynulý rok. Čím to, že Češi bodují na globální architektonické scéně zrovna sakrální stavbou? Nejen o tom ve Vertikále diskutovali autor sazovického kostela, architekt Marek Štěpán, a brněnský biskupský delegát pro oblast liturgie a kultury, Jan Mráz.

Jako aktuálně převládající tendenci při stavbě sakrální architektury uvádí Marek Štěpán poetický minimalismus: „Když vstoupil barokní člověk do kostela, měl tam celou Bibli vyobrazenou na obrazech, sochách. Neuměl číst a musely k němu promlouvat interiéry kostela. Dnes máme všechny potřebné informace v knihách, na internetu, úplně všude kolem nás. Proto to, co k dnešnímu člověku promlouvá uvnitř kostela, je naopak minimalismus.“ Poetiku se pak architekti snaží vtisknout do stavby ztvárněním něčeho, co lidstvo přesahuje. 

Jan Mráz k tomu dodává, že po druhém vatikánském koncilu v půli minulého století a následných změnách v liturgii se bohoslužby stávají více rodinnými. „Moderní kostely mnohem víc směřují k připomínce poslední večeře Krista. Stěžejní je oltář jakožto stůl a ambon k hlásání božího slova, dispozice věřících bývá kolem do půlkruhu či kruhové výseče. Což je změna oproti uspořádání například barokního kostela.“ 

Ve stropě najdete velký trojúhelník, do kterého je zasazené obrovské kulaté okno. Trojúhelník znázorňuje svatou Trojici, okno Oko Boží - Foto: Saskia Mišová

Ve stropě najdete velký trojúhelník, do kterého je zasazené obrovské kulaté okno. Trojúhelník znázorňuje svatou Trojici, okno Oko BožíFoto: Saskia Mišová

Podle Marka Štěpána by kostel měl být čitelnou stavbou. „Když k němu přijdete, musíte poznat, že to je kostel. Byl jsem například navštívit jeden moderní kostel v Linci, který je architektonicky i kompozičně nádherný, se skvělými detaily a materiály. Ale má jedinou nevýhodu – nepoznáte, jestli je to galerie umění, kostel nebo vila,“ uvádí architekt s tím, že právě přílišná záměna světské architektury se sakrální je pro něj už za hranou. 

Autor:  Martina Pouchlá

Nové články v rubrice

  • 29. dubna  2018     Audio  rubrika: Vertikála

    Víra přináší do partnerského vztahu toleranci

    Polibek pod třešní je neodmyslitelnou součástí toho, jak tráví první máj zamilovaní. Spokojený partnerský vztah se ale zdá být v době s vysokým procentem rozvedených manželství výzvou. Jak k budování láskyplného partnerství...

     
  • 29. dubna  2018     Audio  rubrika: Vertikála

    Víra přináší do partnerského vztahu toleranci

    Polibek pod třešní je neodmyslitelnou součástí toho, jak tráví první máj zamilovaní. Spokojený partnerský vztah se ale zdá být v době s vysokým procentem rozvedených manželství výzvou. Jak k budování láskyplného partnerství...

     
  • 15. dubna  2018     Audio  rubrika: Vertikála

    Vyplatí se demonstrovat za rodiny?

    V Česku se znovu pochodovalo pro život a rodinu, a to v rámci akce, která už sedmnáctým rokem v řadě deklaruje, že zdravou a fungující rodinou vše začíná a končí. Hosty debaty Vertikály byli Aleš Opatrný, pastorální...

     

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2018 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace