18. října  2015 v 21:40  rubrika: Za hranou

Krizové hry jsou poučné pro studenty i přednášející

Vyjednávání (ilustrační foto) - Foto: Fotobanka Pixabay, CC0 Public domain

Vyjednávání (ilustrační foto)Foto: Fotobanka Pixabay, CC0 Public domain

Na české vysoké školy dorazila nová výuková metoda. Asi nenahradí tradiční systematické vzdělávání, četbu odborné literatury a diskuse v seminárních místnostech, ale může přinejmenším zpestřit výuku mezinárodní politiky. Jedná se o tzv. krizové hry, které simulují krizová vyjednávání.

Poprvé v Česku zorganizoval krizové hry tým pod vedením politologů Tomáše Kučery a Michala Parízka. Studenti dostali během nácviku vyjednávání zpětnou vazbu také od vysokého úředníka v NATO Petra Luňáka. 

Co musí mít dobrý scénář krizových her? 

Výuka pomocí krizových her byla rozdělená do tří celků: během prvního se studenti připravovali na své role, ve druhém (třídenním soustředění) proběhla jednání a ve třetím společně s přednášejícími analyzovali průběh jednání jednotlivých aktérů. 

Základem krizových her je scénář, na základě kterého se potom jedná. Studenti Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy v letním semestru akademického roku 2014/2015 měli následující: 

Strategie (ilustrační foto) - Foto: Fotobanka Pixabay, CC0 Public domain

Strategie (ilustrační foto)Foto: Fotobanka Pixabay, CC0 Public domain

Koncem března roku 2016 se lotyšská policie pokusila zatknout populárního starostu města Daugavpils a předního reprezentanta zájmů ruské menšiny v Lotyšsku Alexandera Gaponenka. Zpráva o této události okamžitě přiměla tisíce občanů Daugavpilsu vyjít do ulic a protestovat jak proti policejnímu zásahu, tak i protiruské, nacionalisticky orientované vládní politice. 

V následných střetech mezi demonstranty a bezpečnostními složkami přišli o život tři demonstrující, mezi nimi i devatenáctiletá studentka Eugenia Rostova. Heslo #Я_Евгения („Jsem Eugenia“) v následujících dnech ovládlo sociální sítě v sousedním Rusku a ruská Duma ostře odsoudila brutalitu lotyšských bezpečnostních sil. 

„Doufáme, že takovýto druh kurzu trénuje a posiluje tzv. přenositelné dovednosti. Studenti nutí v extrémně krátkém čase zpracovat obrovské množství informací, komunikace a vyjednávání běží v angličtině, děje se mnoho věcí najednou a účastníci kurzu si musí vydobýt místo v rámci svého týmu, zároveň za něj hrát a spolu s ostatními spoluhráči prosadit svá stanoviska proti ostatním,“ popisuje Michal Parízek. 

Dodává, že studenti ze sebe během třídenních jednání skutečně vydali to nejlepší, zjistili, jaké to je, zformulovat a hájit své zájmy i ve velmi ostrých diskuzích a také se umět rozhodnout, kdy je třeba prosazovat svou a kdy je lepší o krok ustoupit. 

Více se o krizových hrách dozvíte při poslechu pořadu Za hranou nebo z článku zde

Nové články v rubrice

  • 7. prosince  2015 v 21:40     Audio  rubrika: Za hranou

    Holky z plakátu

    „Ten to produkt má koule!“ „Nikdo vám to neudělá jako já!“ Slogany sexistických reklam doplněné o více čí méně odhalená těla lákají na nákupy nejrůznějších produktů. Co znamená sexismus v reklamě a proč by nám polonahá...

     
  • 11. října  2015 v 21:40     Audio  rubrika: Za hranou

    „Senior není žádným zvláštním druhem člověka“

    To, že v Česku stárne populace, asi víme všichni. Otázkou zůstává, jestli bude mít narůstající počet seniorů k dispozici dostatek geriatrů, tedy odborných lékařů.

     
  • 4. října  2015 v 21:40     Audio  rubrika: Za hranou

    Ohrožený druh: ženy na ulici

    Ženy bez přístřeší nemají kde spočinout. Před násilím se nemají kde schovat - často tvoří nedílný kolorit jejich každodennosti. Násilí na bezbranných na okraji společnosti by mělo být za hranou pro všechny, bohužel...

     

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2019 Český rozhlas