Církve v postsekulární společnosti

23. červen 2013

Každé kvalitní umělecké dílo přece člověku otevírá další, nové obzory. A jak může duchovní umění oslovit většinové publikum? Jak je to vlastně se vztahem umění k něčemu, co nás přesahuje? Mluvit budeme o výstavě Patrika Hábla Transformace krajiny v galerii DOX a o tom, proč se prostorový obraz v nejvyšším patře galerie jmenuje Kaple.

Církve nejen v Česku, ale po celém světě nabývají nové sebevědomí a dožadují se svého místa pod sluncem. A to se týká i politického prostoru. Období sekularismu je za námi, vítejte v postsekularismu. Tak bychom mohli shrnout názor přední české odbornice na středověké umění Mileny Bartlové, ale také třeba Aloise Kölbla, jednoho z redaktorů revue Kunst und Kirche, jehož poslední číslo se jmenuje Postsekulární – a je celé věnované současnému umění v Česku.

Právě vztah náboženství a potažmo církví k výtvarnému umění – a to především k tomu zcela současnému nám pomůže pochopit vztah církví a společnosti, přestože, nebo možná právě proto, jak podotýká kunsthistorička Milena Bartlová, je výtvarné umění kategorie, která s náboženstvím nemá skoro nic společného.

Z výstavy Patrika Hábla Transformace krajiny

Hezkou ilustrací může být třeba zatím neuzavřený příběh mariánského sloupu na Staroměstském náměstí nebo fakt, že Vatikán se letos velmi sebevědomě prezentuje na Benátském bienále – kde dosud měly své prezentace a instalace pouze jednotlivé národní státy.

Restituce jako výraz postsekulárního procesu

Bartlová se s Kölblem shoduje například v tom, že o nastupujícím postsekularismu svědčí takzvané církevní restituce: To, že se církvím podařilo zvítězit ve sporu, který se vlekl více než 20 let, je možné zařadit do širšího, celosvětového procesu postsekulárního dění. Církve, které v Česku na restituce přistoupily, nabývají výlučného vlastnictví, které má jinou povahu než to, které církve měly před zestátňováním.“

Z výstavy Patrika Hábla Transformace krajiny

Podle Kölbla jsou restituce příležitostí jak pro církve, tak pro společnost. „Je nutné sledovat, co církev s penězi dělá. Domnívám se, že pro církev je to i příležitostí ukázat, že by společnost nejen ve smyslu materiálním, ale i v mnohem širším smyslu, byla bez církve chudší,“ říká Alois Kölbl.

autor: Magdaléna Trusinová
Spustit audio