Rabi Richard Feder: Které jsou hlavní nauky židovství?

15. listopad 2015

Anekdoty jsou nejen o rabínech, ale i o náboženství a náboženských zákonech. O tom, v čem vidí podstatu židovství, uvažoval i rabi Feder. Obraz své víry nabídl před půl stoletím v úvaze nazvané „Otevřete brány, ať vejde národ spravedlivý, věrnost zachovávající“.

Rabi Richard Feder: Které jsou hlavní nauky mosaismu – židovství?

Je to především Desatero přikázání. Připomínají nám nejprve, že naši předkové byli otroky v Egyptě a že je Bůh vyvedl z otroctví ke svobodě a ukládají nám, abychom s nikým nezacházeli tak nelidsky, jako zacházeli Egypťané s našimi předky. Ukládají nám, abychom po šest dnů pilně pracovali, ale sedmého dne odpočívali, dopřáli v ten den odpočinek i svým dětem, svým služebníkům, svému dobytku a i cizincům. Žádají, abychom ctili své rodiče, a zakazují nám vraždit, cizoložit, krást, falešně svědčit a bažit po cizím majetku.

Mosaismus nám představuje Boha jako pouhého ducha a hlásá, že je jediný a neviditelný, že je tvůrcem nebe a země a že je otcem všech lidí, že je dobrotivý a milosrdný, shovívaný a že odpouští lidem hříchy a přestupky, nenechá však těžké hříchy bez trestu.

Prorok Mojžíš si přál, aby Jisraelité usilovali o to, aby dosáhli mravní dokonalosti a bezúhonnosti a aby se na své bližní nehněvali, je nepomlouvali, aby se na nich nemstili, ale milovali je tak, jak milují sebe. Ukládá nám, abychom měli úctu před starými lidmi, abychom poskytli cizincům, kteří se u nás usadili, tatáž práva a tutéž svobodu, kterou sami máme, a abychom je milovali tak, jako milujeme sebe a své krajany. Žádá, abychom měli soucit s lidmi chudými, s vdovami a sirotky, s lidmi a se zvířaty a dbali přísně spravedlnosti.

Poroučí nám důrazně, abychom vedli mravný život.

Mojžíš nemluví ve svém zákoníku o věčném životě a neslibuje nikomu nebeské slasti a pekelné tresty, ale žádá, aby Jisraelité konali dobro kvůli dobru a nekonali zlo, protože je s životem zbožného neslučitelné.

Při vší své velikosti a moudrosti byl Mojžíš muž velice skromný a vyžádal si, aby byl tak pohřben, aby nikdo nenalezl jeho hrob. Nechtěl, aby lidé k jeho hrobu putovali, ale chtěl, aby lidé podle jeho návodu žili a působili.

Tak je naše Tóra důslednou hlasatelkou mravnosti a lidskosti a usiluje o to, aby povznesla lidi na úroveň božích tvorů, kteří by žili jako šlechetné bytosti v míru a dobré shodě.

Richard Feder, z úvahy „Otevřete brány, ať vejde národ spravedlivý, věrnost zachovávající“ (Věstník židovské obce náboženské v Praze. Praha: Židovská náboženská obec, 1966, 28(9): 1-2.)

Spustit audio