Indie má prvního světce

18. říjen 2008

Indičtí katolíci mají prvního světce. Stala se jím žena, známá jako sestra Alfonsa. Důležité ale je i to, že k svatořečení dochází ve chvíli, kdy se svazovými státy Indie šíří jako lavina pogromy na křesťany. Jakou mají obě záležitosti souvislost? A kdo byla vlastně sestra Alfonsa?

Anna Muttathupadathu se narodila v roce 1910 v Kerale. Do kláštera klarisek vstoupila v 18 letech a přijala jméno Alfonsa od Neposkvrněného Početí. Zemřela v roce 1946, kdy jí ještě nebylo ani 36 let. Alfonsa se stala první světicí Indie.

Země nejen mnoha kontrastů, ale v poslední době také protikřesťanských nálad a pogromů. Násilnosti se týkají jak napadení křesťanů, tak i kostelů a dalších objektů.

"Hind by měl být stoupencem jedné z těch hinduistických tradic. A pokud se tedy nechá pokřtít a stane se křesťanem, tak vlastně není tak úplně věrný své zemi, své vlasti. A to je důvod, proč vlastenci a nacionalisté v Indii proti křesťanům vystupují velmi negativně až agresivně. Protože se jim zdá, že to jsou vlastně zrádci."

Popisuje situaci religionista Pavel Hošek z ETF. Ke křesťanství se v Indii hlásí pouhá 2 % obyvatel. Křest je ale pro mnoho z nich, především pro ty z nejnižších kast, mimo důležitého náboženského významu také možnou cestou ze společenské frustrace.

"Tím, že přijmou křest, trošičku jakoby opustí ten systém, do kterého se narodili v té nevýhodné pozici. A z tohoto důvodu se potom misionáři křesťanství, jakkoliv jsou citliví vůči místní kultuře, zdají být takovými vlastně ne úplně upřímnými obchodníky, kteří nabízejí křest a charitativní služby těm, kdo jsou v indické společnosti nespokojení."

Míní Hošek. Práci misionářů v Indii pak považuje za maximálně vstřícnou k domorodým kulturám a také velmi otevřenou. Podle něj by mohla být vzorem i pro křesťany v Evropě. A tak i svatořečení Alfonsy může být pro indické křesťany posilou.

"To vědomí, že mají svoje bratry a sestry po celém světě a že nejsou sami, vydaní napospas poryvům nějakých vlasteneckých vln, to vědomí, že je tady symbolické přiznání se k autenticky indickému křesťanství, tak to si myslím, že je velkou symbolickou podporou."

Násilnosti na křesťanech se podle zpráv vyskytují především v oblastech, kde vládnou nacionalisté. Ti Indii chápou jako domov všech Indů a svatou zemi hinduismu. Ostatní náboženství pak vnímají jako zbraň k podrobení své země. Podle Hoška tak právě označení fanatismu a extremismu pravým jménem a moudrý způsob konsolidace situace, mohou být cestou k postupnému zlepšení situace indických křesťanů. Cesta je to ale podle všeho ještě dlouhá.

autor: Kateřina Rózsová-Horálková
Spustit audio