Církevní školy - TOP pozice

2. červenec 2011

Vysvědčení jsou rozdána, život začíná. Takový pocit má určitě mnoho dětí, pro které začal prázdninový čas. Letošní konec školního roku poznamenaly ovšem pro středoškoláky státní maturity. Jejich výsledky byly pro někoho příjemným a pro někoho nepříjemným překvapením. V první kategorii byly církevní školy. Tři z nich se totiž umístily v první desítce. A v čem je zakleto tajemství jejich úspěchu?

Připomeňme fakta: v TOP desítce, která vzešla z průběhu letošních státních maturit, jsou tři církevní gymnázia, šest veřejných a jedno soukromé. Pro církevní školy je to obrovský úspěch - neboť i jenom letmý pohled do časů nedávno minulých připomíná, jak těžké byly začátky po pádu komunismu.

Dominik Duka: „Byl to velký amatérský pokus. Protože my jsme začínali s minimem křesťansky praktikujících učitelů, protože nebyli! Nebo byli z té generace, která už nebyla schopna se úplně adaptovat do nové situace...“

Vzpomíná pražský arcibiskup Dominik Duka. Ten mimochodem v tomto týdnu při mši na slavnosti apoštolů Petra a Pavla na Vyšehradě udělil řediteli pražského Arcibiskupského gymnázia Richardu Maškovi stříbrnou svatovojtěšskou medaili za příkladné vedení školy. Arcibiskupské gymnázium bylo při státních maturitách třetí nejúspěšnější v rámci republiky. Jeho ředitel Richard Mašek podotýká:

Richard Mašek: „Já jsem řekl už panu arcibiskupovi, že jsem byl velmi rád, že naše škola byla jednou z těch, která k těmto výsledkům mohla přispět... Vnímám, že k nám chodí dobří žáci, většinou slušní žáci, většinou jsou to lidé charakterní a děláme s nimi, co umíme, a doufáme, že když se budeme hodně snažit, tak se nám ještě nějaké další pomoci dostane... a výsledek je prostě tento. Snažíme se, aby naše škola byla náročná co se týká výsledků, a také náročná, co se týká chování. Je velmi důležité věnovat se výchově, především u nás na nižším gymnáziu, to znamená od primy do kvarty - tomu je zapotřebí věnovat velké úsilí. A my ho tedy dáváme, my ho věnujeme...“

Státní maturita 2011 (ilustrační foto).

Výchovu jako hodnotu církevních škol vnímá a oceňuje i Dominik Duka.

Dominik Duka: „Je tam část pedagogů, kteří po celou dobu těch dvaceti let nerezignovali z výchovy. Byli si vědomi, že škola musí vychovávat, že musí být v kontaktu s rodiči. A myslím, že právě tato spolupráce vytvořila určitou atmosféru, kdy děti pochopily, že učit se, studovat, je opravdová hodnota.“

Ze státních maturit v České republice nejlépe vyšlo soukromé Gymnázium PORG ředitele Václava Klause mladšího. Jak on vnímá pozice dobyté církevními školami?

Václav Klaus jr.: „Já myslím, že od všeho trochu: trošku to překvapení je, a trošku to nějakou logiku má. Ony paradoxně dopadly dobře třeba i ty soukromé školy, protože jak jsem viděl ty výsledky v krajích, tam často na medailových místech byly školy ať už soukromé nebo církevní... ale když jsme v pořadu vašem - no tak evidentně ta výchova v rodinách a taková ta úcta k nějakým vyšším ideálům, ke kterým paří i to vzdělání, bezesporu nějak funguje...“

Václav Klaus mladší mluvil ve Dvaceti minutách Radiožurnálu především o státních maturitách

Cesta do hlubin študákovy duše je věru nesnadná. Ale ukazuje se, že tam, kde se vzdělání bere jako významná hodnota pro život a kde se nerezignovalo na vztahy se studenty a s rodiči - tam to nese plody. Chutnají sladce - jsou to plody solidní práce.

autor: ehů
Spustit audio