10. listopadu  2013 v 22:05  rubrika: Zprávy

Cossoniho Abrahamova oběť a další manuskripty z kláštera v Einsiedeln zazní v Praze

Carlo Donato Cossoni: Abrahámova oběť. Nahrávka souboru Kesselberg Ensemble - Foto: jpc.de

Carlo Donato Cossoni: Abrahámova oběť. Nahrávka souboru Kesselberg EnsembleFoto: jpc.de

Listopadový koncert v barokním refektáři pražských dominikánů nabídne provedení zcela zapomenutých barokních skladeb, které byly nedávno objeveny v knihovně švýcarského kláštera v Einsiedeln.

 

 

Cossoniho Abrahamova oběť a další manuskripty z kláštera v Einsiedeln zazní v Praze

Vložit na svůj web

Osudy některých skladeb jsou právě tak spletité a podivuhodné jako samotné osudy lidí, říká organizátorka koncertů staré hudby v Dominikánské 8 Alena Hönigová. Malé oratorium Abrahamova oběť italského skladatele Carla Donata Cossoniho patří mezi kryté poklady evropského baroka. Cossoniho manuskripty byly objeveny teprve nedávno:  

Alena Hönigová: „Je to úplně nový objev z klášterní knihovny v Einsiedeln, což je obrovské centrum ve Švýcarsku, je to vlastně klášter v horách, který má obrovskou sbírku, kterou se ve 20. století podařilo uspořádat a rekonstruovat, je tam řada cenných tisků, které jinde nejsou.“  

Archiv švýcarského kláštera Einsideln - Foto: Franz Kälin, Einsiedeln

Archiv švýcarského kláštera EinsidelnFoto: Franz Kälin, Einsiedeln

V minulosti to byly právě kláštery, které sloužily jako výměna informací, skrze tato centra se lidé dozvídali, co se jinde skládá. Klášter Einsideln byl důležitým strategickým bodem na cestě z Itálie přes Alpy do Evropy. Proto je zdejší sbírka hudebnin svým rozsahem naprosto unikátní.  

Abrahámova oběť je jedno z asi 300 děl, které Cossoni tomuto klášteru odkázal. Jeho hudbu tady objevil švýcarský Kesselberg Ensemble, který ji také v Praze provede.  

Alena Hönigová: „Já sama se na koncert moc těším, protože znám některé interprety, kteří tam budou zpívat nebo hrát a podle mě to jsou naprosto špičkoví interpreti v oblasti staré hudby. Já se těším, jak ztvárnili tuto látku, mě samotnou to strašně zajímá, protože to téma Abrahamova oběť je pro dnešního člověka strašně zvláštní – obětovat vlastního syna. A mě zajímá, jak to Cossoni zhudebnil.“  

Přestože žil Carlo Donato Cossoni v 17. století a ve své době byl docela významný, u nás je zcela neznámý, a tak možnost slyšet něco úplně nového může být lákavou inspirací. Čím to vůbec je, že je stará hudba u posluchačů stále oblíbená a že se mladí hudebníci rádi na tuto oblast specializují?  

Alena Hönigová: „Já si myslím, že pro hodně lidí je stravitelnější než třeba romantická hudba, protože harmonické modely jsou podobné jako v populární hudbě 20. století. Každý hudební styl má v sobě určitou takovou základní myšlenku a myslím si, že ta barokní hudba – tam je z toho cítit, že bylo něco objektivně daného. Například když tam jde o nějaký smutek, i opravdu šílený lidský smutek, tak je to v úplně jiném rámci než třeba v romantismu, to je i podobné v literatuřem jak je vnímaný ten člověk v rámci nějakého většího celku a myslím si, že pro hodně lidí je to uklidňující nebo je v tom nějaká radost…“  

Koncert se uskuteční ve středu 13. listopadu v 19.30 hodin v barokním refektáři dominikánského kláštera u sv. Jiljí.  

Součástí bude i představení nového CD právě s hudbou Cossoniho, nahrávka vznikala v severní Itálii na unikátních varhanách, na které hrál sám skladatel. Podrobnosti najdete na webu http://www.dominikanska8.cz/akce.php?id=165

 

Cossoniho Abrahamova oběť a další manuskripty z kláštera v Einsiedeln zazní v Praze

Vložit na svůj web

Pořad: Doteky víry  |  Stanice: ČRo Radiožurnál
Čas vysílání: sobota–neděle 22:05  |  Délka pořadu: 55 minut  
 

Nové články v rubrice

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace