Festival Febiofest i letos přinese filmy s duchovní tematikou

25. březen 2017

Ve čtvrtek začal 24. ročník mezinárodního filmového festivalu Febiofest, který letos nabídne přes 150 titulů. Podle svého vkusu si z nich vybere snad každý, jak v Praze, tak i v regionech, a zkrátka nepřijdou ani ti, kdo se zajímají o filmy s duchovní tematikou.

Otec Pio byl italský kněz, františkán a mystik. Objevovala se u něj stigmata a jeho údajné zázraky vyšetřovaly církevní autority. Po jeho spirituálních stopách se s kamerou vydal výrazný filmař, kterého představuje programová ředitelka Febiofestu Anna Kopecká:

„My jsme na festival pozvali amerického nezávislého filmaře, režiséra Abela Ferraru, který je proslavený zejména takovými kontroverzními filmy, v nichž se nebojí násilí a erotiky. Ale poslední roky žije v Itálii a kromě hraných filmů, které pořád ještě neopouští, se částečně občas věnuje i dokumentům. A nám se podařilo získat jeho nejnovější dokumentární film, který se jmenuje Hledání otce Pia a je to dokumentární snímek ze série Založeno na skutečných událostech (BOATS - Based on a true story). A on se tam vydává na takovou cestu za pomoci několika uměleckých anebo duchovních přátel a hledá tu slavnou ikonickou figuru otce Pia.“

Anna Kopecká dále doporučuje film Ráj ruského režiséra Andreje Končalovského.

„Opravdu si myslím, že to je hodně duchovní film. Je to dobový snímek, černobílý, docela náročný. Je o ruské aristokratce, která se za 2. světové války nějakým způsobem zaplete s francouzským odbojem, padne do rukou nacistů a je v koncentračním táboře, kde se jí ne úplně čistým způsobem daří přežívat. Ale Andrej Končalovský si tam klade takovou nesmrtelnou otázku, jestli člověk přijde do ráje a za jakých podmínek. A odpovídá na ni, podle mě, takovým docela silným způsobem.“

Další z filmů se odehrává v městské zoologické zahradě ve Varšavě, jejíž ředitelka se spolu s manželem pokusí zachránit stovky životů, lidských i zvířecích.

„Dobový film Úkryt v zoo s Jessicou Chastainovou v hlavní roli je to příběh postavený na reálných událostech z Varšavy za 2. světové války, kde existuje místo, kam se Židé ukrývají za pomoci ředitelky a snaží se uniknout tomu, co nastane. Je to takový sice dramatický, ale divácky velice vstřícný film, na kterém je zajímavé to, že se natáčel v Česku.“

Film Popírání holocaustu se odehrává v nedávné době.

„Je to opět podle skutečné události, kdy dojde k soudní při, ve které je potřeba dokázat, že holocaust opravdu existoval. To víme, že popírání holocaustu se stále ještě objevuje a tohle je takový dramatický příběh, ve kterém se hlavní hrdinka snaží dosáhnout toho, aby soud uznal, že opravdu došlo k tomu hroznému činu.“

Snímek Nůž v průzračné vodě diváky zavede do uzavřené muslimské komunity v horské vesnici v Číně.

Z filmu Nůž v průzračné vodě

„Čínský film Nůž v průzračné vodě je meditativní snímek o malé komunitě, která žije v horách ve velice primitivních podmínkách. Je to rodinný film, tomu hlavnímu hrdinovi zemře jeho žena a on by měl obětovat jejich jediného býčka, jediný majetek, aby s ním pohostili všechny hosty, kteří přijdou. On to těžko prožívá, synové ho do toho tlačí, je to takový velice jemný film, kdy on po tom, co přišel o svojí ženu, celoživotní družku, by se měl rozloučit ještě s tímto tvorem, který mu jediný zbyl a je to pro něj velice náročné. A právě na to odkazuje takové rčení, že to zvíře přestane žrát, protože zahlédlo nůž v průzračné vodě, takže ví, že přijde porážka a že už mu tady nezbývá příliš mnoho času. A je to velice krásný snímek i co se týče prostředí a jak zobrazuje tuto skutečnou komunitu, o které se asi velice málo ví.“

Zítra odpoledne se malí i velcí diváci mohou těšit na setkání s režisérkou filmu Fannyina cesta.

„Na festivalu máme také sekci dětských filmů, která se jmenuje Junior. Většina těch filmů má projekce pro školy, ale zároveň máme i projekce pro veřejnost. A jeden ze snímků, který bude uveden pro veřejnost a který přijede představit jeho francouzská režisérka Lola Doillonová, je snímek s názvem Fannyina cesta. Je to opět příběh podle skutečnosti z 2. světové války. Původně se jedná o dvě sestry, a potom o celou skupinu malých židovských dětí, které samy podniknout takovou dobrodružnou cestu – snaží se utéct přes Francii do Švýcarska. Pro dospělé je to náročné a dramatické dobrodružství, pro děti je to veselejší a úsměvnější příběh. A my se velice těšíme, že ho budeme moci u nás představit a že nám paní režisérka také řekne, jak se jí spolupracovalo s dětmi, jak přišla na tento reálný příběh a kolik z něj zůstalo ve filmu a kolik z toho je fikce.“

Z filmu Fannyina cesta

Svou dobu předběhl film Privilegium, o kterém mluví programový ředitel Febiofestu Michal Hogenauer.

„Snímek Privilege britského režiséra a vizionáře Petera Watkinse se zabývá kultem osobnosti a vytváření umělé hvězdy populární hudby za cílem manipulovat skrze média, náboženství a politiku zbytek britské populace. Ten film je ze 70. let a vzbudil velké kontroverze a díky radikalizaci Petera Watkinse se, který si nikdy nebral servítky, nebyl zcela všude promítán a skoro by se dalo říct, že ani v Británii nezískal popularitu, protože Petera Watkinse potom emigroval a v každé zemi, kam odjel, ať už to bylo Švédsko nebo Francie, tak vždy našel něco nepříjemného na danou zemi.“

Na Divokém západě konce 19. století se odehrává i druhý film, který doporučuje Michal Hogenauer.

„Další snímek, který se dá spojit s náboženstvím, je australský film Brimstone, který je o náboženské manipulaci a jakési honbě za čarodějnicemi v dřívějších dobách. Ale stejně jako Privilege, tak i Brimstone jsou velice aktuální i z dnešního pohledu v tom, co se děje ve světě, v Evropě.“

Festival Febiofest v Praze potrvá do konce března a v dubnu se vydá do dalších měst.

Spustit audio