Imám Zahed: Být feminista, gay a muslim se nevylučuje
„Být feminista, gay a muslim se nevylučuje,“ je přesvědčený Ludovic-Mohamed Zahed. Je jedním z mála veřejně vyoutovaných imámů. V Paříži nedávno založil první inkluzivní evropskou mešitu a tento týden navštívil Českou republiku.
Narodil se v Alžírsku v roce 1977 a studoval v madrase, aby se stal imámem. Do Francie odešla jeho rodina kvůli občanské válce.
„Když jsme se vyoutoval jako gay, bylo pro mě obtížné to sloučit s islámem, který mě učili. A tím byl Wahhábismus importovaný ze Saudské Arábie. Ta totiž bohužel financuje hodně mešit a náboženských škol a platí imámy po celém světě. A ti učí o džihádu a fašismu, ne o spiritualitě a mystice. Sedm let jsem tedy žil pouze svou sexualitu. V sedmadvaceti jsem začal přemýšlet o tom, jestli jsem se své spirituality nevzdal příliš rychle.“
Tak se začal zajímat o budhismus. Začal meditovat a odjel i do Tibetu:
„Pak mi ale někteří budhističtí mniši tvrdili, že ženy jsou převtělené do ženských těl, protože mají špatnou karmu, a když budou dobří lidé, stanou se v příštím životě muži… A já jsem si říkal: Aha, ale tohle mi zní dost islámsky, takže možná budhismus není ta správná volba. Ale naučil mě hodně o meditaci a byl jsem díky této zkušenosti schopný rozbít předsudky vůči náboženství.“
Ludovic se vydal zpět na cestu k islámu, cestoval po starodávných mešitách v různých zemích. A nakonec se spojil s první LGBT muslimskou organizací ve Francii.
„Stále víc lidí, stejně jako já cítilo potřebu setkávat se v bezpečném prostoru, ne v patriarchálních mešitách, které jsou v Evropě bohužel financovány Alžírem, Tureckem, Saudskou Arábií, což jsou země, které homosexualitu odsuzují, někdy i trestem smrti. Ženy považují za podřízené, muže vnímají jako přirozené vůdce arabského lidu. Je to nacionalismus. My jsme chtěli něco, co bude nacionalismu – evropskému i arabsko-muslimskému – vzdálené. Chtěli jsme se věnovat spiritualitě, mystice, společným meditacím.“
V roce 2012 proto v Paříži založili první inkluzivní mešitu v Evropě.
„Vítáme nejen lesby, gaye, trans a intersexuální lidi, ale všechny, kdo mají pokrokové hodnoty. Je to velmi obohacující zkušenost, ale zároveň dost těžká. Vyhrožovali nám, uráželi nás. Ale hodně lidí se u nás shromažďovalo a říkali nám, že je to správná cesta.“
Na otázku, co pro něj Islám znamená, odpovídá:
„Pro mě je islám o radách. Není to zákon. Není to o přikázáních, ale je to o tom: pojďme být lepšími lidskými bytostmi. Nemyslím, že je tu něco jako Ten Islám. Uvnitř Islámu je velká diverzita. A fašismus chce tuto diverzitu smazat. Mešity jako naše existují v západní Evropě. Ale i v Tunisku v Severní Africe začíná tohle hnutí zapouštět kořeny. Takže chovám do budoucnosti naději. I když máme lidi jako Daeš – takzvaný Islámský stát, kteří hlásají fašismus s tváří islámu, čím dál víc mainstreamových muslimů je přesvědčeno, že tohle není islám.“
Naše teologie by se měla víc zajímat o periferie našich komunit, o chudé, nejslabší, nemocné, o ty, kdo nejsou zastoupeni v našich politických institucích, tvrdí Zahed.
„To je to, co by náboženství mělo dělat. Tvořit spojení. To je, co to znamená v latině: tvořit pouto mezi člověkem a Bohem, ale i mezi lidmi. To je to, co se snažím dělat. Dávat lidem možnost volby a nástroje k tomu, aby se osvobodili od dogmatismu, patriarchátu a fašismu, které z mého pohledu nemají nic společného se spiritualitou jako takovou. Spiritualita by z nás měla dělat lepší lidi. Je víc o empatii, lásce, přijetí, spíš než aby se lidé snažili kontrolovat u ostatních jejich sexualitu, etnicitu a tak dále.“
Je přesvědčený gay imám Ludovic-Mohamed Zahed.