Jak zní české varhany – i to zkoumali zahraniční stavitelé nových varhan pro svatovítskou katedrálu

16. září 2017

Tichem svatovítské katedrály v Praze se ve středu večer nesly tóny píšťal pro nové varhany. Varhanářská firma Gerharda Grenzinga tam totiž prováděla podrobný akustický test. Jeho výsledky ovlivní podobu dvacetitunového nástroje, který bude umístěn na dosud prázdný západní kůr nad vchodem do katedrály.

Postavit varhany pro obrovskou katedrálu – to není jen práce v dílně. Varhanáři z firmy Grenzing například navštívili řadu historických varhan v Česku, aby si naposlouchali jejich zvuk, zjistili, co je pro české varhany typické, a inspirovali se jejich zvukem. Jaké nástroje vyzkoušeli, vyjmenovává organolog Arcidiecéze pražské Štěpán Svoboda.

Štěpán Svoboda: „Byli jsme například ve Vyšším Brodě na dvou historických nástrojích, v Bohosudově, Olomouci a ve Středočeském kraji v Řepíně.“

Píšťaly k novým varhanám pro katedrálu sv. Víta, Václava a Vojtěcha

Jinak totiž zní varhany v Česku, v Nizozemsku nebo třeba ve Španělsku.

Štěpán Svoboda: „Liší se to kvalitou toho zvuku, jestli je ten nástroj třeba víc drsný, nebo měkčí, liší se to zpěvností.“

A co o českých varhanách zahraniční odborníci zjistili, vysvětluje Gerhard Grenzing.

Gerhard Grenzing: „České varhany mají něco podobného s jihoněmeckými varhanami. Ale jsou úplně odlišné například od severoněmeckých nástrojů, odkud já z Hamburku pocházím. Mají velmi mnoho smykových registrů, což jsou registry, které napodobují zvuk houslí, violoncella či kontrabasu – a to je typické pro Česko. Vytváří to zvukové bohatství velmi fajnových tónů, které samozřejmě v těchto varhanách budeme mít.“

Gerhard Grenzing v katedrále sv. Víta, Václava a Vojtěcha

Tři pracovníci varhanářské firmy pak ve středu v tichu noci prováděli akustické zkoušky píšťal přímo v pražské katedrále.

Štěpán Svoboda: „Na západní kůr si varhanáři přivezli takové minivarhánky – skříň, na které budou umístěny píšťaly. Jednotlivé píšťaly, které už jsou vyrobené na míru tomuto prostoru a novým varhanám, budou odtamtud rozezvučovány a specialisté z té firmy, kterým říkáme intonéři, budou poslouchat, jak ty jednotlivé píšťaly zní v prostoru ve všech kvalitách zvuku. A samozřejmě souběžně s tím bude zvuk zaznamenáván i mikrofony pro následné vyhodnocení akustiky.“

Gerhard Grenzing s dvěma kolegy intonéry na akustické zkoušce ve svatovítské katedrále

Ne vždy se však takovéto zkoušky provádějí.

Štěpán Svoboda: „Běžné to úplně není, ale vynucuje si to velikost varhan a velikost katedrály a určitá jedinečnost tohoto projektu, protože postavit velký nástroj do tak velkého prostoru je výjimečné. Proto se přistoupilo k těm akustickým zkouškám už s reálnými píšťalami.“

V dílně Gerharda Grenzinga pracuje 18 lidí ze sedmi národů.

Gerhard Grenzing: „Díky této zkoušce píšťal vytvoříme celý zvukový design varhan. Potom vyrobíme píšťaly a následně jejich zvuk vyzkoušíme v dílně. Pak je přivezeme sem do rozestavěných varhan a posléze všech těch pět tisíc píšťal upravíme pro zvuk a odezvu katedrály. A to musí fungovat v akustice katedrály, ať už je prázdná nebo plná lidí.“

Píšťaly k novým varhanám pro katedrálu sv. Víta, Václava a Vojtěcha

Většina píšťal pro středeční zkoušku byla z kovu.

Gerhard Grenzing: „Materiál je slitina cínu a olova s přísadami mědi, antimonu a tak dále. Jejich poměrem určujeme kvalitu zvuku. Větší poměr olova zaručuje měkčí zvuk, víc cínu zase zvuk hlasitější a jasnější.“

Několik píšťal bylo ze dřeva.

Píšťaly k novým varhanám pro katedrálu sv. Víta, Václava a Vojtěcha

Gerhard Grenzing: „Potřebujeme například zvuk pro pedál, pro jeho velké píšťaly s velmi hlubokým a nosným zvukem. K tomu slouží hodně velké dřevěné píšťaly, které mohou být pět metrů dlouhé, potřebují hodně vzduchu a ty pak budou vydávat hluboké a klidné basové tóny.“

Nové varhany by se ve svatovítské katedrále měly poprvé rozeznít v roce 2019.

Spustit audio