O odvaze saúdských Arabek

1. červenec 2011

Americký deník Washington Post se vrací k nedávné akci saúdských Arabek, které se rozhodly upoutat pozornost na zákaz řízení automobilů pro ženy. Na podnět Manal Šarífové měly saúdské Arabky 17. června usednout za volant, přestože jim hrozilo zatčení, pokuty i vězení. V Saúdské Arábii sice neexistuje žádný zákon, který by ženám řídit vozidlo zakazoval, ale řidičské průkazy jim tento islámský stát nevydává a držení zahraničního průkazu není povoleno. Podle autorky článku ve Washington Post možná tato ženská akce naznačuje změny v Saúdské Arábii.

Protest měl samozřejmě daleko k masovým prodemokratickým demonstracím, které otřásly arabskými státy v této revoluční sezoně, píše list. Za volant usedlo jen nanejvýš čtyřicet žen, zhruba stejně jako při posledním podobném protestu před dvaceti lety. Saúdská vláda vidí, že jich moc není, a myslí si, že ženská práva pro většinu občanů nepředstavují zásadní problém. Zastává tak v podstatě stejný názor jako před šesti lety, kdy král Abdulláh řekl americké reportérce Barbaře Waltersové, že on osobně „v práva žen věří“, ale nařízení, které by jim povolovalo řídit automobil, nevydá, protože „nemůže udělat něco, co je pro saúdské Araby nepřijatelné“.

Dnes je však jiná doba a mnoho lidí sleduje internetový videokanál YouTube, kde se protestní klip Manal Šarífové přehrával stále dokola. Na mnoha dalších videonahrávkách viděli, že nejde jen o touhu žen – vedle řidiček seděli jejich manželé, otcové a bratři a pyšně zářili. Ženy si vyřizovaly své každodenní pochůzky, a při tom měnily zavedené konzervativní zvyklosti.

Když před dvaceti lety proti zákazu protestovala první skupina neohrožených žen jízdou v autě po Rijádu, saúdský tisk je bez výjimky odsoudil a označil je za „děvky“ a „bezvěrce“. Ženy, které pracovaly v státním sektoru, přišly na příkaz krále o místo. Přední islámští duchovní okamžitě vydali fatwu, která ženám řízení výslovně zakazovala a tvrdila, že takové počínání je v rozporu s islámem a snižuje důstojnost žen. Když však byla v květnu Manal Šarífová zadržena za zveřejnění svého prvního videa na YouTube, na kterém řídí, média ji vychválila jako „saúdskou Rosu Parksovou“. Tato černoška z amerického Jihu v roce 1955 porušila rasový segregační zákon a posadila se v autobuse na přední, místo na zadní sedadlo, a svým průkopnickým činem zahájila hnutí za práva černochů – do roku 1968 byly všechny rasové zákony ve Spojených státech prohlášeny za neústavní.

I Manal Šarífová založila hnutí, a to na Facebooku a s názvem Řízení automobilu pro ženy, které během několika týdnů získalo přes 20.000 příznivců. Ona i druhá představitelka tohoto hnutí, Vadžíha Huvajderová pracují v národní ropné firmě Saudi Aramco, která hraje významnou roli při modernizaci Saúdské Arábie. Ženské hnutí má samozřejmě i odpůrce. Islamisté založili na Facebooku „protikampaň“, která se oběma ženám posmívá, že jsou rozvedené a šíitky, a vyzývají muslimy, aby své ženy zbili, jestli se odváží usednout za volant. Jejich stránka však byla z Facebooku odstraněna, protože podněcuje k násilí.

Ženská emancipace má odpůrce i mezi ženami. Rauda Júsifová založila už před dvěma lety hnutí s názvem „Mí strážci vědí, co je pro mě dobré“. Zdůrazňuje, že podle islámského práva i saúdských zvyklostí musí mít žena k nejrůznějším činnostem svolení svého strážce, ať už je to vstup do vládního úřadu, nebo cestování, studium, hledání zaměstnání či přístup k lékařské péči. V čele její organizace stojí dvě saúdské princezny, které tvrdí, že život je snadnější, když se o vás někdo stará. Júsifová považuje své liberální odpůrkyně za „zbohatlické zpovykané paničky zkažené Západem“.

Na stranu zpovykaných paniček se však postavila i řada významných mužů, kteří jejich právo na řízení vozu podporují i v novinových článcích. Žen se dokonce zastalo i několik členů vládního poradního orgánu, Šury, kteří zákaz kritizují z ekonomického hlediska. Upozorňují, že Saúdská Arábie kvůli němu musí do země „dovážet“ okolo jednoho milionu zahraničních šoférů, kteří svými výdělky připravují saúdské království o čtyři miliardy dolarů ročně, a ruinují tak saúdskou ekonomiku. Obchodníci zase varují, že zákaz poškozuje pověst Saúdské Arábie v zahraničí, a poukazují na to, že je beztak neefektivní. A někteří muslimští duchovní potvrzují, že pro zákaz neexistuje v islámu žádné náboženské odůvodnění.

Agentura AP k tomu dodává, že za řízení vozu bylo v Saúdské Arábii od 17. června zatčeno nejméně pět žen. Podle citovaných svědků byly v tento den ulice plné členů náboženské policie. Policisté v Rijádu však byli poměrně benevolentní a vydali jen několik pokut. Řidičky v metropoli tak vyvázly, ale ve vazbě skončilo pět žen z přímořské Džiddy.

autor: gzb
Spustit audio