Proč byly ve středověku židovské dívky vzdělanější než křesťanské?

28. srpen 2016

Bývaly doby, kdy lidé poznali Žida podle toho, že má na nose brýle. Jistě to nějak souviselo se skutečností, že v židovském prostředí hrálo od nepaměti významnou úlohu čtení knih a vzdělání. Jak to bylo s židovskými školami ve středověku? A byli tehdy Židé vzdělanější než křesťané? O tom s historičkou Evou Doležalovou hovoříme v posledním díle našeho letního seriálu.

Mezi vzděláváním v židovském a křesťanském světě existovaly paralely, jen ta probíraná látka byla odlišná, vysvětluje Eva Doležalová z Historického ústavu Akademie věd České republiky:

„Židé měli své ješivy, školy, kde bylo možno získat řekněme rabínské vzdělání. Víceméně to znamenalo pro ty jednotlivé kandidáty, že dlouze studovali v domech svých mistrů, než se posunuli do jiného centra, kde mohli získat další a další vzdělání.“

Co se ale od křesťanského světa zřejmě lišilo, byla vzdělanost žen a dětí: „Z důvodu, že se dívky a ženy modlily zvlášť, a přeci jenom se vyžadovala určitá gramotnost, očekává se, nebo předpokládá, že židovské ženy byly alespoň částečně, ne-li plně gramotné, a že své děti alespoň do věku sedmi let, což je zase ta mystická hranice jak u křesťanů, tak u Židů, kdy se z dítěte stává malý dospělý, nebo člověk, který je už tou komunitou vnímán jako plnohodnotný, tak alespoň do těch sedmi let se o ně staraly a pravděpodobně je v této souvislosti také vzdělávaly, alespoň k tomu je vedly, aby se uměly pomodlit a aby si uměly modlitbu také přečíst. Čili nějaké takové úplně základní, nechci říct triviální či primitivní, vzdělávání získávaly pravděpodobně už od své matky.“

Standardně se uvádí, že průměrná vzdělanost byla u Židů vyšší než u křesťanů.

„Ale je to velmi ošidné. Jednak protože židovské komunity byly menší a to, co my známe, je také menší vzorek židovské populace. A za druhé, ono se to mění s časem. Křesťané ve 14. století pochopili, že chtějí-li uspět, a protože se svět byrokratizoval nejen ve 20. století, ale už od století třináctého, tak pochopili, že minimálně základní dovednosti jako čtení, psaní a počítání potřebují nejen muži, ale i dívky, a tak se setkáváme alespoň v měšťanském prostředí i s lidmi, kteří běžně umějí číst psát počítat, a to nejen s muži, ale i ženami, které třeba vedou živnost po svém manželovi, pokud ovdoví.“

Talmud

Co se týká židovské komunity, problém je, že písemné prameny se zachovaly zejména o elitách, říká Eva Doležalová:

„My vlastně téměř nic nevíme o chudých Židech, kteří v té obci museli také být, ale kteří se zkrátka těmi písemnými prameny aspoň na práh raného novověku úplně ztrácejí. Nejsme o nich schopni říct ani to, z čeho žili, zda žili z milodarů nebo zda byli pomocnými námezdními dělníky nebo služebníky v domech těch bohatších Židů, ani to, jestli alespoň tu základní gramotnost, tedy to, že byli schopni přečíst modlitbu, měli.“

Vědí dnes lidé o Židech více než před dvaceti lety? A který Kafkův kamarád psal své knihy slepeckým písmem? Celý pořad Šalom alejchem si kdykoli poslechněte v našem audioarchivu.

Spustit audio