Výstava Objektonomie představuje současné izraelské konceptuální umění

4. říjen 2015

„Objektonomie“ – tak se jmenuje první komplexnější přehlídka současného izraelského konceptuálního umění v Čechách, jak ji nabízí pražská MeetFactory.

MeetFactory je neziskové mezinárodní centrum současného umění. Byla založena v roce 2001 a v současnosti disponuje 15 ateliéry, které ročně užívá více než 30 vizuálních umělců, kurátorů, hudebníků, divadelních režisérů nebo spisovatelů. Cílem centra je iniciovat dialog mezi jednotlivými žánry, zpřístupňovat veřejnosti umělecké dění na současné domácí i zahraniční scéně.

Do tohoto rámce spadá též právě probíhající výstava „Objektonomie“, jež nabízí tvorbu šesti mladých izraelských umělců a spolu s nimi i pěti Čechů.

Nápad na velký projekt, ve kterém by se obě umělecké scény vyjádřily k jednomu tématu, se rozvinul během pobytu Karity Kottové, tehdejší kurátorky MeetFactory, na uměleckých přehlídkách v Izraeli. Konkrétní výběr děl pro česko-izraelský umělecký dialog pak vznikl během následného pobytu izraelské kurátorky Sally Haftel Naveh v České republice. „Izraelská a česká umělecká scéna mají mnoho společného – odstup od svého tématu a sarkasmus,“ uvedla Sally Haftel Naveh. „Bylo hned jasné, že díla spolu budou fungovat.“

A dialog je to rozhodně živý, jak se návštěvníci mohou přesvědčit ještě celý následující týden, až do 11. října. Všechna vystavená díla vynikají silnou estetikou a úderným sdělením, často i smyslem pro humor.

Proč se výstava jmenuje „Objektonomie“? Tématem je právě role předmětů neboli objektů v současné hyperkonzumní společnosti. Masově vyráběné předměty umělecky zpracoval již na počátku 20. století francouzský výtvarník Marcel Duchamp, který k velkému pobouření vystavil pod názvem „Fontána“ pisoár. Později na tohoto umělce navázal zejména Andy Warhol, jehož plechovky Cambellovy polévky se staly symbolem 60. let.

V MeetFactory dominuje vystaveným dílům téma nadbytku široce dostupného zboží denní potřeby, zvoleného především z prostředí domácnosti: utěrky, vybavení koupelen, plastové láhve, čisticí prostředky, zpracované potraviny, hračky, kosmetika, elektronické přístroje. To vše na přehlídce „Objektonomie“ odhaluje složitý vztah společnosti ke konzumerismu. Objekty se stávají nositeli emocí, předměty začaly ovládat celou naši existenci. Umělci pomocí objektů a videoartu umisťují předměty denní spotřeby do kontextu, který jim dodává kritický náboj a prostor pro reflexi. Podrobný a kritický pohled na naši obsesi věcmi přitom ukazuje, jak se skrze banální předměty snažíme dosáhnout zdánlivého ráje.

Současná přehlídka izraelských a českých umělců v pražské MeetFactory tak upozorňuje na dvojznačný vztah dnešní společnosti k nadbytku, který osciluje mezi znechucením a fascinací. Zároveň zkoumá roli umělce jako kritického činitele v tomto procesu.

autor: Jitka Jurková
Spustit audio