16. listopadu  2012 v 13:27  rubrika: Tituly - vážná hudba

TO-Y - Zbyněk Matějů

TO-Y - Zbyněk Matějů - Foto: Nakladatelství ČRo

TO-Y - Zbyněk MatějůFoto: Nakladatelství ČRo

Zbyněk Matějů patří k nejoriginálnějším a nejhranějším skladatelům střední generace. Prosadil se zejména svou baletní, scénickou a filmovou hudbou, za niž dostal mnoho domácích i mezinárodních ocenění. Jeho tvůrčí záběr je neobvykle široký, interprety velmi vyhledávané jsou i jeho četné komorní skladby, které mají často mimohudební, moderně poetickou inspiraci.

Jeho převažující zájem o hudební divadlo se projevuje velmi úspěšnou a trvalou spoluprací s předními choreografy, režiséry, libretisty, filmovými a televizními scénáristy. Určitým přelomovým bodem bylo v jeho skladatelské dráze vítězství v mezinárodní skladatelské soutěži baletních hudeb ‘Donauballett‘ (1994), což pro autora znamenalo prestižní zakázku světoznámého tanečního festivalu v Nizozemí (Holland Dance Festival). V témže roce se mu podařilo vyhrát cenu Českého rozhlasu Prix Radio Bohemia (hudba k "Minikomediím" Pierra-Henri Camiho). V roce 1997 vytvořil na objednávku operního festivalu v Bayreuthu volnou adaptaci barokní opery Ezio J. A. Hasseho, která byla poté provedena u příležitosti 250. výročí otevření Markgräfliches Opernhaus. 

V současné době působí ve funkci generálního ředitele Filharmonie Brno, kompozici se však věnuje i nadále (objednávka baletu Čarodějův učeň pro Národní divadlo v Praze – premiéra 28. 2. 2013, objednávka velké orchestrální kompozice z Rakouska – premiéra v červenci 2013 a další). 

„Skladba TO-Y vznikla na objednávku souboru ARPADUA, který na svých koncertech využívá kombinace různých druhů harf, způsobů hry a jejich repertoár je neuvěřitelně široký - od klasické evropské hudby až po soudobé jihoamerické skladatele. Jejich koncerty srší energií, nebojí se experimentovat. Skladba „To-y“ je myšlena jako jakási „hračka“ pro interprety. Mohou rozhodnout, zda ji budou hrát ve verzi pro 2 koncertní harfy, dají přednost menším háčkovým nástrojům, či ji uvedou pouze jako sólo pro 1 nástroj. Důležité je dodržet souhru (stejné tempo) v obou nástrojích. Interpretům je také dána určitá volnost v dynamické stavbě.“ Z. Matějů 

Další skladby Zbyňka Matějů vydané Nakladatelstvím Českého rozhlasu:
Imagine That
Saxomania / Zpívající anděl
Smorfia
Stéla zapovězení
Žížaláci / Piano Toy 

obsazení2arp
materiálpartitura
nakl.č.R 258
cena110,- Kč

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2019 Český rozhlas