Nejzajímavější jsou skutečné příběhy, myslí si vedoucí marketingu Národního památkového ústavu

13. červenec 2019

Léto a prázdniny jsou dobou, kdy se při svém toulání občas zastavíme na nějakém hradu nebo zámku. Brněnský archeolog Jan Zeman, vedoucí marketingu a správy památkových objektů Národního památkového ústavu, vzpomíná na své dětství a představuje projekty, které pro památky nadchnou děti i dospělé.

Vedoucí marketingu památkových objektů Jan Zeman je muž na svém místě. Kromě historie, kterou má rád od dětství, ho baví nalezené věci a příběhy prezentovat. „Díky svojí práci se mohu vrátit k tomu, co jsem měl v mládí rád. Nejvíc ve mně rezonoval pravěk, ostatně proto jsem se stal archeologem,“ směje se.

Na hradech a zámcích smíte už fotit! A vstupné nezdražíme, slibuje Národní památkový ústav

Zámek Hluboká nad Vltavou

Dobré zprávy pro všechny, kdo rádi objíždějí české hrady a zámky. Generální ředitelka Národního památkového ústavu zve i na výročí Karla IV.

Se svým týmem vytvořil aplikaci Klíč k památkám, která zahrnuje přes stovku hradů a zámků. Lidé se díky ní mohou dozvědět příběhy konkrétních míst. „Historie je hledání tváře památek. Když památce dáme příběh nebo tvář, jedeme potom za konkrétními lidmi, kteří tam žili a něco vytvářeli. A Češi si své historie velmi váží, jsou to nadšení posluchači,“ vysvětluje.

Dalším projektem Národního památkového ústavu, na němž se Jan Zeman podílí, je Zápisník návštěvníka památek. A znovu se vrací do dětství: „Jako Skaut jsem takový zápisník měl, pamatuju si také knížky, kam se něco lepilo. Zápisník jsme vydali minulý rok a je určen pro lidi nebo rodiny, kteří jezdí za památkami. Dozví se o každém objektu nějaký příběh a může si do něj vlepit vstupenku.“

On sám jako malý kluk trávil léto právě cestováním po památkách. „Ptal jsem se, co se děje na hradě, když se zavře. Představoval jsem si strašidla, ale dnes mě víc zajímá, co se tam skutečně dělo. Skutečné příběhy jsou nejzajímavější,“ uzavírá.