Jak rozpoznat umělecké nadání a jako ho rozvíjet?

1. září 2014

K prvnímu školnímu dni se vztahuje i náš pravidelný pondělní dopolední poradník. Ti, kteří ve škole ještě nebyli, tedy čerství prvňáci, se do ní většinou těší, ti zkušenější zpravidla vítají příchod dalšího školního roku poněkud vlažněji.

Na něco se ale většinou těší každý – na kamarády, oblíbené pedagogy a obory a předměty, které ho baví, pro něž má nadání. Kromě těch obecně vzdělávacích a naukových předmětů existují i někdy podceňované obory výchovné.

Uměleckými vlohami, jejich rozpoznáním a rozvíjením jsme se zabývali i v první zářijové Dobré radě. Kladli jsme si otázku, kdy a s jakou pravděpodobností je možné talent rozpoznat. Řeč byla o tom, že bychom se u dětí na základním stupni měli zaměřit v umělecko-výchovných hodinách a lekcích především na rozvoj osobnosti, kultivování vloh, případně i uměleckých dispozic, spíše než na výkon a jeho hodnocení.

Shodli jsme se na tom, že výchova uměním může být přínosem i pro člověka, který se profesně věnuje zcela jiným oborům. K tématu se vyjadřovaly ředitelka Základní umělecké školy Miloslava Stibora Zuzana Hrubošová, flétnistka a pedagožka na Konzervatoři Evangelické akademie v Olomouci i na ostravské konzervatoři Jitka Konečná a psycholožka z Pedagogicko- psychologické poradny Olomouckého kraje Petra Mezuláníková.

autor: Aleš Spurný
Spustit audio