Čtyři stavby na trati z Bludova do Jeseníků zvýší komfort i rychlost cestování

3. listopad 2016

Téměř dva roky byl omezen provoz na železniční trati mezi Bludovem a Jeseníkem. Opravy, které zde probíhaly, postupně finišují a na koleje se opět brzy vrátí vlaky v celé délce trati. Co vlastně náročná rekonstrukce přinesla a jak to poznají cestující?

I když by se laikovi mohlo zdát, že se jedná o jednu rozsáhlou stavbu, na trati probíhaly téměř současně hned čtyři stavby. První z nich nese název „Revitalizace trati Bludov – Jeseník“. Za touto stavbou se skrývá nejen rekonstrukce kolejí, ale i náspu, propustků a všeho, co s tím souvisí.

U této stavby se však navíc podařilo opravit případně zcela nově vyřešit nástupiště v železničních stanicích, osvětlení stanic, ale také zabezpečovací a sdělovací zařízení. S tím souvisí osazení všech přejezdů signalizací, která zvýší bezpečnost motoristů i vlaků.

Nové ostrovní nástupiště ve stanici Jeseník

Celková cena této stavby se vyšplhala na 843 555 465 Kč a cestující se mohou těšit nejen na komfortnější jízdu ale také na větší traťovou rychlost, která vzroste až na 100 km v hodině.

Rekonstrukce železniční stanice Hanušovice

Významná oprava tohoto železničního uzlu by měla cestujícím přinést výrazné zlepšení komfortu při nastupování a vystupování, ale také zrychlení odbavení vlaků ve stanici. Spíše odborníci ocení, že stanice je po opravě připravena na dálkovou obsluhu provozu.

Kromě rekonstrukce železničního svršku i spodku byla ve stanici upravena nástupiště a přibylo také ostrovní nástupiště s centrálním příchodem. Příchod umožňuje bezbariérový pohyb a usnadňuje nastupování do vlaků.

Nová podoba stanice Hanušovice

Právě zde ve stanici se můžeme setkat také s unikátním zabezpečením mohutného svahu nad nádražím, který zabezpečuje nová zeď se systémem kotev. Stavba si vyžádala náklady téměř 355 milionů korun. Kousek za hanušovickým nádražím začíná třetí úsek, kde probíhala rekonstrukce.

Odstranění propadu rychlosti na trati Krnov - Šumperk

Ve zkratce to znamená, že záměrem projektantu bylo vrátit trati původní traťovou rychlost, na kterou byla železnice konstruována, a která se postupně vlivem zastarávání trati snižovala.

Oproti celkové revitalizaci trati zde probíhala rekonstrukce hlavně se zaměřením na opravu samotné koleje a zabezpečovacího zařízení. Stavba tedy až na výjimky nezasahovala do stávajícího uspořádání nádraží. Přesto cestující rekonstrukci poznají – zejména díky zrychlení provozu a větší bezpečnosti trati.

Svah nad hanušovickým nádražím drží nová zárubní zeď kotvená hluboko do svahu

Kromě opravy samotné koleje zde došlo také na rekonstrukci mostů. Mnohé z nich jsou krásné klenuté viadukty. Je chvályhodné, že při rekonstrukci trati byly zachovány původní podoby těchto mostů, které zejména v nejvýše položených částech trati vhodně dokreslují zdejší krajinu. Celá stavba stála 570 milionů korun.

Revitalizace trati z Jeseníku do Mikulovic

Zkráceně lze říci, že jde o částečné úpravy dnešního železničního spodku a svršku, vybudování nástupišť, rekonstrukci osvětlení a rozvodů ve stanici Jeseník a hlavně o modernizaci stávajícího sdělovacího a zabezpečovacího zařízení.

Nejvíce si proměny cestující všimnou ve stanici Jeseník. Ta dostala rovněž bezbariérové přístupy, ostrovní nástupiště a celkově kvalitnější přístup k vlakům. Nad rámec původní smlouvy pak budou nejen v Jeseníku ale i v Hanušovicích postavěny i přístřešky pro cestující přímo na nástupišti. Celkové náklady dosahují necelých 218 milionů korun.

Vlaky mezi Bludovem a Hanušovicemi již jezdí

Celá stavba je těsně před dokončením. Část cestujících však stále namísto vlakem jezdí náhradní autobusovou dopravou. Od 3. října jezdí vlaky mezi Bludovem a Hanušovicemi. 7. listopadu by měla být zprovozněna celá trať, stále však budou jezdit autobusy cestující spěšných vlaků mezi Jeseníkem a Hanušovicemi. Je to proto, že díky nedokončenému zabezpečovacímu zařízení, by tyto vlaky nemusel stíhat přípoje v Zábřehu.

Podle investora všech staveb, Správy železniční dopravní cesty, by tak konec všech výluk měl znamenat příchod nového jízdního řádu. 9. prosince by mělo být v plném provozu i zabezpečovací zařízení a od 10. 12. S novým jízdním řádem by měly výluky skončit a železnice, která za dva roky oslaví 130 let od svého zprovoznění, prý bude zase jako nová.

Nové signalizační zařízení dostane i železniční přejezd v Ostružné
autor: kbz
Spustit audio