Náš kraj12. února  2017 v 09:04  

Na silnicích v okolí Konice a Protivanova se vám mohou hodit informace a skládací lopata

Silničáři na Konicku a Protivanovsku - Foto: Aleš  Spurný

Silničáři na Konicku a ProtivanovskuFoto: Aleš Spurný

Když jsem odjížděl z Olomouce, na přední sklo auta padaly vločky, které mi připomínaly sněhové koule. Před Litovlí se vyčasilo, ale nahoře za Hvozdem jsem jel spolu s ostatními účastníky silničního provozu místy rychlostí kolem třiceti kilometrů v hodině po uježděném a někdy i rozbředlém a zmrzlém sněhu. A to ještě nic nebylo oproti vánici, která se spustila při cestě domů přes Drahanovice, kdy na zvlněných náhorních plošinách člověk někde těžko rozeznával okraj silnice a začátek pole.

„Konicko je v rámci prostějovského okresu výjimečná lokalita. Nacházíme se tu v nadmořské výšce okolo pěti set metrů. Protivanovsko a Drahansko, které pod konické cestmistrovství také patří, je dokonce kolem šesti set metrů vysoko, a tam bývá ta situace ještě malinko horší,“ říká vedoucí konického cechmistrovství Správy silnic Olomouckého kraje Petr Walter. 

Jak nám prozradil, u správy silnic pracuje kolem třiceti let. Nejdříve působil na technicko-správním úseku v Prostějově, potom přešel na pozici mostmistra, následně byl zaměstnán v cestmistrovství v Brodku u Prostějova, odkud přešel právě sem do Konice, kam dojíždí ze svého prostějovského bydliště. 

Silničáři na Konicku a Protivanovsku - Foto: Aleš  Spurný

Silničáři na Konicku a ProtivanovskuFoto: Aleš Spurný

„Jsou dny, kdy v Prostějově svítí sluníčko, je deset nad nulou, vyjedete nad Konici, a tady panuje opravdová zima. Před pěti šesti lety začal foukat silný vítr a do toho padal sníh. Někteří řidiči nerespektovali pokyny naše ani hasičů a dokonce ani dopravní značky, a do těchto končin se přes to nepříznivé počasí vydali. Zůstali viset v závějích a vytvořili kolony, kterými nemohla projet ani naše vozidla, která byla spolu s ostatními vyproštěna až další den,“ vzpomíná náš průvodce. 

Vyjíždíme z Konice směrem k Hvozdu a Litovli. Projíždíme do vrchu serpentinami a při naší cestě silničářským vozem si všímáme na první pohled nenápadného místa na křižovatce, které ovšem v zimě bývá z hlediska zhoršené průjezdnosti rizikovým. 

Návěje na křižovatce u Březska - Foto: Aleš  Spurný

Návěje na křižovatce u BřezskaFoto: Aleš Spurný

„Takzvaný březský kopec má zhruba jeden kilometr a spoustu začátek, stoupání je poměrně prudké. Zde dochází k problémům zvláště nákladních automobilů s návěsem, které tu čas od času uvíznou. Na křižovatce u obce Březsko se tvoří snad největší závěje z celého Konicka. Jsou tu sněhové mantinely, které jsme museli odhrnovat nakladačem, protože na ně sypač s radlicí nestačil. Foukal tehdy z počátku roku silný vítr, který zavál silnice okamžitě poté, co jsme silnice ošetřili. Za dvacet minut silnice vypadaly stejně. Tehdy jsme jezdili čtrnáct dní prakticky nepřetržitě ve dne v noci,“ upozorňuje na specifické podmínky vedoucí konického cestmistrovství Petr Walter. 

Dozvídáme se od něj, že zde slouží jednatřicet zaměstnanců, z toho dva pracovníci dílny s pevnou pracovní dobou. V pohotovosti jsou i během sobot a nedělí. Zbytek vyráží do terénu. Pracují v režimu dvou ranních, dvou nočních směn a dvou dnů volna. Na dispečerském pracovišti se střídá pět zaměstnanců ve dvanáctihodinových směnách. 

Inertní posypový materiál - Foto: Aleš  Spurný

Inertní posypový materiálFoto: Aleš Spurný

V zázemí pracoviště si prohlížíme techniku i kopce posypového materiálu. „Během listopadu a prosince se moc nesypalo, hlavní nápor přišel začátkem roku. Během ledna jsme společně s protivanovským střediskem spotřebovali zhruba sedm set tun soli. A z hromady, na kterou sedíváme, předpokládám, ubylo stejné množství inertního materiálu,“ říká Petr Walter. 

Reportáž Přímo z místa natočenou na silnicích a na pracovišti konického cestmistrovství Správy silnic Olomouckého kraje najdete v audioarchivu, přehrajete ji prostřednictvím odkazu v úvodu článku. 

Autor:  Aleš  Spurný
Pořad: Přímo z místa  |  Stanice: Olomouc
Čas vysílání: neděle 09:04  |  Délka pořadu: 56 minut  
 

Nové články v rubrice

  • 23. dubna  2017 v 09:00     FotogalerieAudio  rubrika: Náš kraj

    Přímo z hnízda: Jak dorazilo jaro do voliér v olomoucké ZOO

    Na větvích ve voliéře sedí pestře zbarvení arové a pod nimi pobíhají šedohnědé koroptvičky. Opodál vidíme mražené velké kapry, balené hlodavce a bednu s denními kuřátky, jde o potravu připravenou pro některé masožravce....

     
  • 21. dubna  2017     Audio  rubrika: Náš kraj

    Bělotín býval vesnicí na cestě i na hranicích

    Bělotín budí trošku dojem, jakoby už do olomouckého kraje nepatřil. Snad je to polohou za evropským rozvodím, jehož památník u staré cesty z Hranic na Ostravu mimochodem náleží do katastru Bělotína.

     
  • 20. dubna  2017 v 14:39     Audio  rubrika: Náš kraj

    Vikantice zdaleka nejsou jen Díra u Hanušovic

    Ještě nedávno byly Vikantice nedaleko Hanušovic známé jen několika málo milovníkům krásných výhledů a zapadlých vesnic. Před pěti lety se právě zde natáčel úspěšný film Díra u Hanušovic a z Vikantic se stala vyhledávaná...

     
Olomoucký kraj
  D1, mezi km 243 a 247.5, ve směru Bohumín – PL, pomalu jedoucí vozidlo údržby, Od 25.04.2017 07:00 Do 25.04.2017 12:30, , údržba a opravy mostů, zdroj: ŘSD
  D1, mezi km 308.2 a 307.7, ve směru Praha, oprava vodorovného dopravního značení, zpevněná krajnice (odstavný pruh) uzavřená, Od 25.04.2017 07:00 Do 25.04.2017 18:00, Pozor!, Nástřik vodorovného dopravního ...
  Od 24.4.2017 21:10 do 25.4.2017 08:00; D46 - 15.3km na trase Olomouc - Vyškov; porouchané vozidlo, očekávejte zdržení; neprůjezdný pravý jízdní pruh; odstavený NA.

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace