V zábřežské automobilní škole se potkala minulost i budoucnost motorismu

15. listopad 2015

Velmi netradiční způsob pořádání dne otevřených dveří zvolila v sobotu 31. října VOŠ a SŠ automobilní Zábřeh. Kromě prezentace vlastních prostor a učebních programů do svého areálu svolala milovníky motorismu a nadšence motoristického sportu z širokého okolí. Výsledkem bylo zajímavé setkání lidí, kterým vůně benzínu a nafty učarovala.

Hlavním místem setkání se stal kinosál školy a už při příchodu bylo jasné, že se bude na co dívat. Prezentace spřátelených firem, které se věnují prodeji aut či autodoplňků, případně autoslužbám, byly jen špičkou ledovce.

I tak ovšem prohlídka nových typů vozidel různých značek či nákladních a speciálních vozů dobře kontrastovala s veterány, kteří se skrývali hlavně uvnitř. Nicméně i na prostranství před kinosálem byl k vidění například vůz Hilman Minx ze 60. let. Hned vedle stál kultovní Velorex s možností nahlédnutí pod koženkovou karoserii. O kousek dál doplňovaly expozici kultovní Fiaty ze 70. let.

Naopak možnou budoucnost motorismu představovala expozice dvou elektrických Nissanů, které dovezli jejich majitelé. Známější model Leaf je menším vozem určeným zejména pro městský provoz. Vetší z modelů, dodávkový Nissan e-NV200 se chlubí nejen prostorem menšího dodávkového vozu ale také dojezdem 170 km na jedno nabití.

Malý elektromobil určený spíše pro městský provoz

Přestože se jedná zejména o pracanta pro rozvoz zboží, letmé svezení po areálu školy nenechalo nikoho na pochybách, že elektromobil může být pěkné žihadlo i co do akcelerace a maximální rychlosti. To vše za naprostého ticha, neboť pokud vypnete uměle nahraný zvuk, vozidlo se pohybuje téměř neslyšně.

Vstup do kinosálu školy pak nabídl zajímavou směs staré a nové techniky. Tu novější představovaly zejména učební pomůcky školy, tu starší s sebou v podobě motocyklů přivezli milovníci veteránských závodů silničních motocyklů. A tak se zde vedle sebe představovaly motocykl BSA z 20. let Luboše Hojgra, přestavěný Matchelles 350 Marka Kratochvíla staršího či ČZ 175 Bohuslava Kubíčka. K vidění však byly i další motocykly, modernější a výkonnější japonské superbiky či produkce českých motocyklových továren.

Připomenutí motokárové historie Zábřehu v podobě vystaveného stroje pak doplňovaly i vystavené minikáry Marka Kratochvíla mladšího. Zajímavé bylo srovnání minikáry stavěné na koleně ze 70. let a moderního kapotovaného stroje současnosti.

Moderní minikára s kapotáží.JPG

Na hemžení v kinosále dohlížel jako nestor automobilismu nejstarší dochovaný automobil v olomouckém kraji – Maurer Union z roku 1902.

Jako veterán vypadal i další exponát výstavy – legendární rallyový speciál Škoda 130 RS. Nejednalo se však jen o artefakt rallye sportu, ale o pozoruhodný trenažér pro jezdce a zájemce o rychlá kola a šotolinové cesty.

Zasednout do anatomické sedačky a chytit do rukou maličký volant stroje, který mý zadní náhon a přebytek výkonu byl výzvou pro mnohé. Zatímco mladí návštěvníci sedali do speciálu se znalostí jízdy na počítačových hrách, starší se mohli pochlubit zkušenostmi z reálného řízení škodovek se zadním náhonem. Nutno říci, že jedna i druhá skupina až příliš často končila v příkopu, což jen prokazovalo, že jezdit rallye není pro každého.

Rallyeový trenažér v karoserii historické škody 130 RS lákal malé i velké

Samozřejmě, že v rámci Dne otevřených dveří bylo možné prohlédnout si také prostory dílen školy a diagnostických a servisních pracovišť. Asi nejzajímavějším bodem prohlídky byla motorová brzda, na níž měli pořadatelé připraven upravený motocykl Honda. Proměření výkonu burácejícího stroje mnohým ukázalo, jak pracuje spalovací motor v závislosti na otáčkách, ale i na dalších vnějších vlivech.

K vidění ale byly i vystavené motocykly, unikátní roadster Kaipan poháněný zemním plynem a další pozoruhodné ukázky. Podle ředitele školy Vítězslava Martykána by se podobné akce, které jsou nejen prezentací školy, ale i setkáním motoristických nadšenců, měla v budoucnu opakovat i proto, že tradice motoristického sportu v Zábřehu sahá až do doby před II. světovou válku.

Nejstarší auto v kraji Doktorwagen Maurer Union z roku 1902 na výstavu dohlížel s přehledem seniora v nejlepších letech
autor: kbz
Spustit audio