Postavil repliku lodi Kryštofa Kolumba, do Ameriky s ní nikdy nedoplul

Radim Zapletal do zbroje oblékl už třísetčlennou armádu, na jeho plavidlech se proháněli divocí Vikingové i oscarové hvězdy. Nastudoval plány od Antických plavidel až po čluny z Titaniku.

Telefonní číslo na nejznámějšího českého stavitele lodí znají i zahraniční producenti. Filmové repliky a hlavně historické lodě ho proslavily až v Hollywoodu, mohli jsme je spatřit třeba v seriálech Vikingové, Hra o trůny nebo ve filmu Letopisy Narnie.

„Vikingský drakkar je konstrukčně i tvarově dokonalý,“ tvrdí Zapletal. Stavbě plavidel se věnuje přes dvě desítky let. Aktuálně v hangáru školy na okraji Lipníku nad Bečvou dokončuje plavidlo pro filmové templáře.

Snil o umění, ale málem jezdil s ještěrkou

Už na studiích se chtěl věnovat výtvarné práci. „Když tatínka vyhodili z armády, bylo jasné, že na svoje plány můžu zapomenout,“ vzpomíná Zapletal. Nakonec absolvoval přerovskou strojní průmyslovku. „Vůbec toho nelituji. Tenkrát tam dosluhovali prvorepublikoví profesoři, ta škola mi strašně moc dala,“ dodává.

Útěky před realitou s šermířskou skupinou

Z politických důvodů neuspěl ani na vysoké škole. Po vojně nastoupil do Přerovských strojíren. „Původně jsem měl jezdit s ještěrkou, ale shodou šťastných okolností jsem skončil v propagaci. Šlo o zajímavou práci - přípravy prezentací na výstavy, veletrhy. To byla pro mě velká škola.“

„Když jsme v roce 1981 začínali, bylo takových skupin v republice hodně. Museli jsme vymyslet, jakým směrem se budeme ubírat. Vsadili jsme na programy ve zbrojích, naučil jsem se ukovat brnění nebo královskou korunu,“ připomíná Zapletal.

Vikingská loď

Stavitel se pustil i do stavby obřích dřevěných praků, jeden býval pod hradem Helfštýnem, na čas se tam objevila i replika Trojského koně. „Na středověkém hradě se odehrály podle mě vůbec první bitvy ve zbroji,“ dodává.

Léta strávená v šermířské skupině spojil Radim Zapletal se svým zájmem o historii: „Pro nás to byl také únik od té běžné reality, kdy jsme každý den chodili do práce, pochopitelně. To byly vynikající doby.“

Nápad na první loď přišel v opilosti

První lodí, kterou Radim Zapletal postavil, byla sv. Anežka Kryštofa Kolumba. „Myšlenka vznikla na Silvestra, že bychom se vypravili na oslavy výročí objevení Ameriky v roce 1992. Měli jsme sice už dost upito, ale i po vystřízlivění se nám nápad zdál tak zajímavý, že jsme se rozhodli jej zrealizovat,“ vysvětluje. V Polsku sehnali starou loď, převezli ji do Přerova a začali s přestavbou. Do příprav zasáhla sametová revoluce. Loď sice dokončili, ale plány na vyplutí ztroskotaly.

Dnes Radim Zapletal se svou společností Kolumbus 92 staví lodě pro velké zahraniční produkce. Na kontě má čtyři desítky plavidel, vyrábí i zbroj. Repliky z jeho dílny se objevily nejen v seriálech, ale třeba ve filmech Tristan a Isolda, Liga výjimečných nebo Mlhy Avalonu. V závěrečných titulcích ale jméno Radima Zapletala neobjevíte.

Se svou společností Kolumbus 92 staví lodě pro velké zahraniční produkce.

„Tyhle filmy mají svoje zákonitosti, do kterých my nejsme schopni vstoupit. Jsou tam jména řidičů, co vozí lidi odněkud někam. Těch co dělají catering, ty chlebíčky. Pak třeba kapitola zvláštní poděkování, tam bych ne svoje, ale jméno společnosti Kolumbus 92 jednou rád viděl,“ dodává. „My výrobci jsme takovým planktonem toho šoubyznysu. Prakticky v závěru nikde nefigurujeme. “

autor: zem
Spustit audio