Bydlet v Týnečku je podle místních za trest. Obec přetíná výpadovka na Opavu, kterou téměř nelze přejít

23. květen 2017

Už několik let čekají lidé v Olomouci - Týnečku na přechod pro chodce. Protíná ho totiž výpadovka na Opavu, po které projíždí 20 tisíc aut a hlavně kamionů denně. Přejít z jedné strany na druhou tak chce hodně odvahy i štěstí.

Několik let slibuje olomoucký magistrát přechod pro chodce. Slib se ale zase o rok posouvá. A tak místní dál chodí po krajnici, přeskakují svodidla a úprkem přebíhají přes vozovku k sousedům.

„Musím být hodně trpělivý, nesmím se bát a musím mít štěstí,“ říká Dušan Mifka, který právě zdolal zhruba dvoumetrové převýšení od svého domu k silnici a vyčkává u svodidel několik minut, a přebíhá naproti k sousedům.

„Hlavně ta východní strana této cesty je téměř nedostupná. Na jedné straně nejsou chodníky vůbec a na druhé straně je tady souběžná komunikace zároveň silnicí a zároveň chodníkem,“ popisuje.

Život každodenně riskují i řidiči, kteří chtějí vyjet od svého domu na frekventovanou silnici. Napojit se vlevo, podle Mifky čiré bláznovství. Aby se mohli dostat z domu, musí to vzít několikakilometrovou objížďkou.

„Je to vidět, že když chtějí vyjet, tak musí jet místo na Olomouc radši směrem na Tovéř a objíždějí celou tu cestu. Jinak nemají šanci se někam dostat,“ dodává Mifka.

V Týnečku chybí přechod pro chodce

Ani Miroslav Charouz z BESIPU si nevybavuje rizikovější místo v Olomouci a okolí: „Takové specifické místo, kde by se lidem tak špatně přecházelo, mě nenapadá.“

A tak přechodu pro chodce říká jasné ano: „Nemůžou tady být žádné argumenty, že jde o významnou mezinárodní komunikaci a podobně. Lidé samozřejmě mají právo se bezpečně dostat z jedné strany na druhou.“

Chyba lávky. Argumenty mají podle náměstka primátora Filipa Žáčka z ČSSD státní instituce. Nově chtějí územní rozhodnutí: „Na to by mělo navazovat na stavební řízení.“

Stavební povolení by tak mohl mít na začátku příštího roku. Přechod má přijít na 9 milionů. Prodraží ho přeložky sítí, odvodnění, nový přístupový chodník a opěrná zídka. Vozovka je totiž zhruba o dva metry výš než okolní domy.

Podle Dušana Mifky by do té doby mohlo pomoct aspoň snížení rychlosti na čtyřicítku: „Měl by tady být také stacionární radar.“

K tomu je ale Miroslav Charouz z BESIPU skeptický. Stačilo by poctivě dodržovat padesátku a k tomu občas přidat policejní měření rychlosti.

Spustit audio