Dočká se nevyhovující tramvajová trať v centru Olomouce opravy?

4. srpen 2015

Už několik let se olomoucká radnice chystá na opravy tramvajových kolejí v ulicích 8. května a 1. máje.

Souvisí s tím i celková rekonstrukce a úpravy okolních chodníků i potřebné infrastruktury. Udělat vše naráz, ale rychleji a z evropských dotací, nebo nadvakrát kopat do země? To je dilema, které teď v Olomouci řeší.

Jízda tramvají ulicí 8. května či 1. máje provází vrzaní, dunění, otřesy pro okolní domy. Jsou to zkrátka nejstarší tramvajové koleje v Olomouci. Na hraně životnosti a potřebují pořádnou generálku.

Souhlasí cestující a jedna z nich Ludmila Popelková. Jako důchodkyně jezdí tramvají téměř každý den: „V každém případě. Myslím, že by to chtělo opravit, ale podle mě jsou ještě důležitější věci. Kdyby zbyly peníze, ať se to opraví.“

V tom je zajedno s primátorem Antonínem Staňkem z ČSSD. Není to ale tak jednoduché - kvůli evropským dotacím.

Město už má namalovaný projekt z dřívější i s rekonstrukcí nejbližšího okolí, s chodníky či pěšími zónami. Ten by se musel přepracovat: „Dotační prostředky z evropských fondů, se kterými počítáme na modernizaci této tramvajové tratě, by byly určeny výhradně na tramvajové těleso, nikoliv na ty chodníky a veřejný prostor kolem tramvajového tělesa.“

Město proto zatím plány stáhlo a hledá způsoby jak opravy kolejí i infrastruktury a chodníků udělat naráz. To chce ale mnohem víc peněz, náročnější výběrová řízení a podobně.

„V případě ulice 8. května ten stav není tak dramatický. Mnohem dramatičtější situace je pod tramvajovou tratí. Kanalizace a tak dále. Buď provedeme pouze opravu toho tramvajového svršku. To je kopnutí do asi jednoho metru, kanalizace je asi ve třech metrech. Občanům se asi nebude líbit, že to přepracování projektové dokumentace povede k tomu, že někdy potom bude možné provést opravy silnic a chodníků. Nejsme přesvědčeni, že to je dobrá cesta,“ popisuje Antonín Staněk.

Co to pro Olomoučany znamená?

„Pokud by se dělal opravdu jen ten povrch, tak by to bylo pravděpodobně hotové ještě v tomto roce. Pokud by se dělal projekt kompletně, tak si myslím, že by to bylo spíš v roce příštím,“ uzavírá Antonín Staněk.

autor: bam
Spustit audio