Silnici na Svatý Kopeček u Olomouce zaslepí obchvat. Kraj drahý podjezd nezaplatí

30. listopad 2016

Silnice mezi olomouckou částí Chválkovice a Samotiškami zaslepí stavba východního obchvatu Olomouce. Kraj, kterému cesta patří, nemá půl miliardy korun na vybudování podjezdu. Silnici s památkově chráněnou alejí na Svatý Kopeček tak překlene jen lávka pro pěší a cyklisty.

Investor - Ředitelství silnic a dálnic - tak pokračuje v původních plánech, které tak zvanou východní tangentu povedou částí Holice. Obyvatelé Chválkovic jsou zklamaní.

„Pokud vím, tak Chválkovičákům to velmi vadí. Projednávala to i komise městské části a snažila se o to, aby zůstalo přímé spojení mezi Chválkovicemi a Svatým Kopečkem,“ říká místní Tomáš Pejpek.

A hned vysvětluje, v čem je pro ně zaslepení silnice mezi Chválkovicemi a Svatým Kopečkem špatná zpráva: „Přinese to pravděpodobně omezení autobusové dopravy do Chválkovic. Autobusy budou jezdit tou druhou cestou a Chválkovice minou. Obyvatelům z Kopečka a Droždnína to zase vadí z toho důvodu, že se jim zkomplikuje doprava do centra. Cesta bude složitější, přes víc křižovatek a bude delší.“

Město chtělo vyjít obyvatelům Chválkovic vstříc a požádalo kraj jako majitele silnice, jestli zaplatí podjezd pod plánovanou dálnicí. Přišel by zhruba na půl miliardy korun. Náměstek primátora Aleš Jakubec z TOP 09 už má odpověď v ruce.

Kraj na tak drahý projekt nemá peníze: „My jsme oslovili kraj, jak se na tuto investiční akci dívá. Kraj nám řekl, že to není v jeho finančních možnostech a navrhuje nám, abychom zůstali u té první varianty, čili lávky pro pěší, cyklisty a zaslepení silnice. Takže odesílám dopis Ředitelství silnic a dálnic, aby pokračovali v jejich navrhované variantě.“

Ředitelství silnic a dálnic jede podle původního plánu

Jak doplnil ředitel Martin Smolka, aktuálně pracují na doplňkovém hydrogeologickém průzkumu: „Ten územní plán zasahuje zdroje pitné vody pro průmyslové areály, takže my musíme přeložit zdroje. Důležité je také provedení vizualizace stavby. Budeme jednat s památkáři a soukromníky, v dalších fázích budeme vykupovat. Osvědčilo se nám, že je velice dobré, když je ta stavba vizualizována. Lidé se mohou podívat, jak ta stavba bude vypadat, nasimuluje se do konkrétního reálného terénu.“

Na východní tangentu, která má z ulic na okraji Olomouce odvést tranzitní dopravu mezi Přerovem a Šternberkem, by řidiči mohli vyjet v roce 2022. Náklady na ní se pohybují kolem 3,5 miliardy korun.

autor: bam
Spustit audio