V Bělé pod Pradědem vznikají soutěžní modely kluzáků. Většina se prodá do zahraničí

Jiří Baudis je mozkem celého podniku - Foto: Andrea Švubová

Jiří Baudis je mozkem celého podnikuFoto: Andrea Švubová

Když zavře oči, dokáže si vybavit technologii kluzáku. A snaží se ji nejen ve svých myšlenkách stále zdokonalovat. Modely větroňů Jiřího Baudise pak z Bělé pod Pradědem putují do celého světa.

Začínal v dětství skládáním vlaštovek a pokusy, jak dlouho vydrží ve vzduchu. První letadlo si Jiří Baudis navrhl ve 13 letech v kroužku modelářů, od té doby jich vymyslel už celou řadu. A 15 let s nimi dokonce aktivně závodil. „Byla to taková formule jedna, nejprestižnější, nejrychlejší, nejnáročnější kategorie. Závodil jsem se svými modely samozřejmě. Byl jsem asi 10 let nejlepší Čech ve své kategorii,“ říká. 

 

Z Bělé pod Pradědem do celého světa putují modely kluzáků od Jiřího Baudise

Vložit na svůj web

Nakonec se ale začal naplno věnovat byznysu. Dnes vyrobí v týmu zhruba 25 lidí kolem 600 modelů ročně. „Teď děláme zhruba 10 typů letadel a každé to letadlo má spoustu verzí. Všechny naše modely jsou určeny pro soutěžní létaní, takže výkon je pro nás důležitý parametr. Hrajeme si hodně s aerodynamikou, spolupracujeme s odborníky na mnichovské univerzitě, kteří nám počítají profily. Jinak ty ovládané prvky jsou stejné jako na skutečném větroni,“ vysvětluje Jiří Baudis. 

Od myšlenky k letadlu 

Mladý podnikatel s úsměvem prochází firmou a poodhaluje své know-how. „Funguje to tak, že k nám přijde materiál v tekutém stavu a v rolích a od nás odejde letadlo. Subdodávky téměř žádné nemáme, kromě nějaké elektroniky. Ve vývojové dílně si vyrobíme kopyta a formy a výroba letadla začíná tak, že se do té formy nejprve nastříká barva. Potom se nanáší vrstvy karbonu. Ten technologický proces je poměrně složitý a zdlouhavý,“ popisuje Baudis. 

Na výrobě modelů se podílejí i ženy - Foto: Andrea Švubová

Na výrobě modelů se podílejí i ženyFoto: Andrea Švubová

U barevného křídla se sklání Miluše Herbstová. Modely kompletuje už pět let. „Teď zrovna vyřezávám otvory na osazení servomotory, aby se to dalo ovládat. Baví mě to, jsem takový technický typ,“ dodává s úsměvem. 

Jiří Baudis je mozkem celého podniku, bez něj by žádný z 10 typů modelů neexistoval. „Teď po těch zkušenostech si celou technologii dokážu promítnout v hlavě. Večer místo televize si v hlavě projdu celý technologický proces. Ráno jsem pak připravený a vím, co mám kolegům říct, jak mají postupovat, kde jsou různé kolize a podobně,“ uzavírá podnikatel. 

Modely, které se v Bělé pod Pradědem vyrobí, míří z 99 procent za hranice. Pro Čechy jsou stále příliš drahé. 

Autor:  Andrea Švubová  (aja)

Nové články v rubrice

Olomoucký kraj
  Srážky: přeháňky, D35-286,5
  Srážky: přeháňky, D35-288.2
  Od 22.10.2017 19:00 do 24.10.2017 06:00; D35 - 235.7km na trase Olomouc - Mohelnice; Pozor! Nadměrný náklad; očekávejte dlouhé zdržení; OSTRAVA - MĚLNÍK V době od 19.00 hod. dne 22.10.2017 do cca ...

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace