Východní obchvat Olomouce má zaslepit silnici na Svatý Kopeček. Lidé s řešením nesouhlasí

10. srpen 2017

Olomoučané nesouhlasí se zaslepením silnice s památnou alejí na Svatý Kopeček kvůli východnímu obchvatu města. Plánovanou lávku pro pěší a cyklisty chtějí využít i pro auta. Ředitelství silnic a dálnic ale návrh odmítá.

„Máme problém s tím, že by byla uzavřená spojnice mezi Chválkovicemi a Samotiškami, což by znamenalo určitou objízdnou trasu pro autobusy a navýšení osobní dopravy směrem na Kopeček. Nemluvě o tom, že by byla přerušena historická cesta, která funguje stovky let,“ říká František Prášil z místní části Svatý Kopeček.

Podjezd za půl miliardy neprošel, a tak chtějí silničáři tzv. východní tangentu překlenout nadjezdem. Dosavadní plány s ním počítají, ale jen pro pěší a cyklisty. „S osobními auty a autobusy se nepočítá. Je tam plánovaný nějaký boční objezd,“ dodává Prášil.

Lipová alej na Svatý Kopeček s bazilikou na jejím vrcholu je chráněnou kulturní památkou. Tvoří tzv. kříž v krajině. Národní památkový ústav v Olomouci by podle jeho ředitele Františka Chupíka za určitých podmínek proti nadjezdu s auty nic neměl: „Pokud by ta konstrukce byla dostatečně odlehčená a podařilo se ji schovat do stromového patra přilehlé části aleje, bylo by to řešení.“

Územní plán počítá s novou cestou

Varianta by se líbila i náměstkovi primátora Aleši Jakubcovi z TOP 09, ale vidí zde určitá omezení. „Musíme vycházet ze stávajícího územního plánu a všechny procesy již běží. Umím si představit, že by se tato lávka a most pro auta vybudovaly druhotně. Ale zůstala by zde otázka, kdo by byl investorem. Protože jde o krajskou cestu, mělo by se jednat o krajský most,“ uvedl náměstek.

Ředitelství silnic a dálnic ústy olomouckého šéfa Martina Smolky nadjezdu pro auta říká ne. V územním plánu se počítá s novou cestou na Svatý Kopeček. „Ta by měla vést z křižovatky ulic Sladovní a Pavlovická, přes Bělidla a areál Technických služeb. Jsme teď v situaci, že na tom nemůžeme změnit, protože bychom se vrátili o tři roky zpět a zmařili bychom investice za zhruba 15 až 20 milionů.“

Východní obchvat má odvést tranzitní dopravu mezi Přerovem a Šternberkem. Se stavbou by se mělo začít v roce 2022, stát má zhruba 3,5 miliardy korun.

autor: bam
Spustit audio