Produkční praxe Zelené vlny

13. září 2018

Základními měřítky při vyhodnocování priorit jsou množství motoristů ovlivněných komplikacemi a rozsah problému.

Vážený pane doktore,

na úvod bych rád vyjádřil svoji celkovou spokojenost s úrovní Českého rozhlasu. Myslím, že téměř každý si vybere ze širokého spektra stanic, přičemž se domnívám, že všechny jsou na vysoké úrovni. Zároveň i zpravodajství serveru iRozhlas.cz považuji za kvalitní a vyvážené, a zejména si velmi vážím práce reportéru, kteří se podílejí na tvorbě interaktivních vizualizací a datových reportáží.

Také zpravodajství Zelené vlny považuji za kvalitní. Přesto mi dovolte otázku. Mají důležité
dopravní informace ve vysílání Radiožurnálu opravdu přednost? Nezřídka se mi stává, že
Radiožurnál vysílá nějaký ze svých speciálu nebo sportovních přenosů a Zelená vlna se
nevysílá i déle než hodinu, komplikované dopravní situaci navzdory. A také při vysílání
pravidelných pořadů (typicky Host Lucie Výborné, který je vysílán ještě v ranní dopravní
špičce) dochází k vloženým dopravním vstupům jen velmi zřídka – zvlášte v porovnání
s proudovým vysíláním po 10. hodině, přestože tehdy je doprava už klidnější. Uvědomuji si,
že některé posluchače mohou nadměrné dopravní informace obtěžovat, ale pro posluchače
za volantem jsou tyto informace zásadní. Právě kvůli nim mnozí ladí Radiožurnál namísto
jiných stanic.

Zejména bych ale rád apeloval na zvážení možnosti rozšíření pražské Zelené vlny. Naprosto
chápu, že mají řidiči z celé republiky pocit, že je informací z Prahy až příliš, ale ve chvíli,
kdy se z rádia dozvím o 10minutovém zdržení na dálnici, ale o půlhodinových kolonách
v Praze ne, není Radiožurnál v Praze použitelný. Vím, že pro tyto účely slouží regionální stanice Českého rozhlasu, ale právě Regina DAB Praha, která vysílá dopravní informace z Prahy, vysílá jen digitálně nebo pres internet, což je pro většinu řidičů nepoužitelné. Co brání tomu, aby byla pražská Zelená vlna vysílána na frekvenci 94,6 MHz i během odpoledních špiček jiných pracovních dnu, tedy nejen v pátek? V roce 2003 jste na svých webových stránkách avizovali: „Pokud se i toto vysílání (pražská Zelená vlna v pátek odpoledne) osvědčí a budou s ním dobré zkušenosti, je pravděpodobné, že se oddělené vysílání Zelené vlny pro Prahu objeví v programu CRo 1 - Radiožurnálu pravidelně i v dalších casech.“ Jelikož se takto vysílá už 15 let, předpokládám, že se pražská Zelená vlna osvědčila. Myslím si, že by bylo velice užitečné, kdyby se její vysílání rozšířilo i do dalších vysílacích casu, případně se posílilo její vysílání v ranních špičkách. Věřím, že by to ocenili jak pražští, tak mimopražští řidiči.

Dekuji Vám, pane doktore, za vynikající práci, kterou odvádíte pro posluchače Českého
rozhlasu!

Se srdečným pozdravem

J. N.

<hr/>

Vážený pane,

omlouvám se Vám za prodlení s odpovědí, která vyžadovala konzultaci s ředitelem Zpravodajství Českého rozhlasu Janem Pokorným a vedoucím redakce Zelené vlny Štěpánem Jandou. Na základě těchto konzultací Vám mohu poskytnout k Vašim dotazům a podnětům následující informace:

Zelená vlna může vstoupit do vysílání Radiožurnálu prakticky kdykoliv. V době vysílání přímých přenosů – sportovních a zejména kulturních – je tato možnost vyhrazena jen pro mimořádně urgentní situace. Do pořadu Host Lucie Výborné podle vyjádření Štěpána Jandy vstupuje Zelená vlna s prioritními zprávami běžně. Výjimkou jsou občasné předtočené díly, které z důvodu potřeby dodržení stopáže nelze přerušit.

Do času vyhrazeného ve vysílání Radiožurnálu Zelené vlně jsou zprávy o jednotlivých dopravních problémech zařazovány na základě vyhodnocených priorit. Základními měřítky jsou množství motoristů ovlivněných komplikacemi a rozsah problému/zdržení. Prakticky nikdy nelze ovšem v jedné relaci obsáhnout vše, co se na dálnicích a silnicích v celé České republice děje, s výjimkou mimořádně klidných nocí. Ve dne se nemusí dostat ani na všechny pražské kolony, pokud jsou ve stejnou dobu výraznější komplikace na dálnicích. Nestává se ovšem, že by zazněla informace o desetiminutové koloně na dálnici a chyběla informace o půlhodinové koloně v Praze. Pokud by takový případ nastal, jednalo by se o chybu redaktora.

Pokud jde o tzv. rozpojovanou Zelenou vlnu Radiožurnálu (ZV RŽ) – viz podrobnosti na http://rozhl.as/zvpraha – tu Český rozhlas vysílá v době nejvýraznějších metropolitních dopravních špiček, tedy ve všední dny ráno/dopoledne a v pátek navíc i odpoledne. Odbavování tímto způsobem je na jednu stranu efektivní pro pražské posluchače, představuje ovšem i několik limitujících faktorů. ZV RŽ se vysílá výhradně živě, nikdy se vstupy redaktorů nepředtáčejí. Redaktoři pracují ve speciálních malých studiích, kde celou svou službu zpracovávají informace z mnoha zdrojů a současně „ze stejné židle“ vstupují do vysílání (tzn. bez ztráty času docházením do hlavního studia Radiožurnálu). Proto je možné obsah vstupů ZV RŽ aktualizovat do posledních chvil před vysíláním, ještě během sportovní části Zpráv. Při vysílání rozpojované ZV RŽ se oba redaktoři musejí s určitým předstihem dohodnout na konkrétní stopáži a tuto pak při vstupu do vysílání dodržet s přesností na sekundu. To do určité míry limituje možnosti výraznějších změn na poslední chvíli, pokud by je měl učinit jen jeden z redaktorů.

Pro Vaši představu popíšu modelovou situaci, která se při rozpojované ZV RŽ řeší jen velmi těžko. Často se stává, že Český rozhlas obdrží z některého zdroje čerstvou urgentní informaci bezprostředně před vstupem do vysílání. Jestliže je taková informace vzhledem k místu události relevantní pro celostátní-mimopražskou verzi ZV, ale pro pražskou verzi nikoliv, je téměř nemožné informaci do připraveného vstupu zahrnout a přitom dodržet předem dohodnutou synchronizovanou stopáž. Jestliže by jeden redaktor náhle na poslední chvíli výrazně změnil obsah svého vstupu, odchýlil by se od dohodnuté stopáže, což by zřejmě v časovém presu nemohl přesně spočítat. Druhý redaktor by tudíž nevěděl, jak dlouhý vstup má odbavit. Při tom všem je ještě potřeba kalkulovat s přehrávanými telefonáty Zpravodajů Zelené vlny a případným vstupem motohlídky. Zkrátka, dodržení synchronizované stopáže je pro oba redaktory náročná, adrenalinová disciplína, která má své limity. Proto se ani ve všední dny ráno nerozpojuje Zelená vlna v každém vstupu (tedy po 15 minutách), ale „jen“ každých 30 minut. Vysílání celostátní verze Zelené vlny bez rozpojování dává redaktorovi možnost absolutní aktuálnosti, protože obsah svého vstupu může výrazně změnit i na poslední chvíli s tím, že se nemusí nutně obávat změny stopáže. Samozřejmě nelze opomenout personální, a tím pádem nákladovou náročnost. Rozšíření rozpojované ZV RŽ i na všechna všední odpoledne by představovalo potřebu jedné nové pracovní pozice a k tomu další kapacitu pro vykrývání nemocí, dovolených a dalších případných nepřítomností.

Znovu bych ale rád připomněl, že dopravní situaci v hlavním městě se věnuje Zelená vlna Radiožurnálu i v době, kdy se vysílá spoelčná celostátní „nerozpojovaná“ verze. Kolik prostoru je pro Prahu vyhrazeno v jednotlivých vstupech, určuje aktuální situace v rámci celé republiky.

Přijměte mou odpověď jako vysvětlení náročnosti rozpojovaného vysílání Zelené vlny. Jak jsem uvedl, seznámil jsem s Vašimi kritickými výhradami odpovědné pracovníky Zpravodajství Českého rozhlasu, pro které to je bezpochyby užitečná zpětná vazba.

Se srdečným pozdravem

PhDr. Milan Pokorný, Ph.D., ombudsman Českého rozhlasu

Spustit audio