Reklama ve vysílání Českého rozhlasu

7. srpen 2018

Příjem z reklam slouží k financování takových činností, které nemohou být placeny z rozhlasových poplatků.

Vážený pane doktore,

jak je možné, že ač ČRo nevysílá reklamy, teď – a to i několikrát denně, alespoň na "dvojce" – povykuje nějaký hoch, že kdo nemá na ruce kinoodznáčky, které dostane při návštěvě Cinema City, není "cool". Je tohle správné, takhle neurotizovat děti? Tohle je přece čistá komerce, protože vůbec nejde o propagaci nějakého filmu nebo filmů pro děti! Jde jen o prodej vstupenek, nikoliv o filmové dílo.

Podněcuje se tu hysterie dětí vyrovnat se vrstevníkům, aby nebyly kamarádům pro smích, nebudou-li mít polepené ruce nějakými odznáčky.

S pozdravem

J. Š.

<hr/>

Vážený pane,

děkuji Vám za upozornění na reklamní spoty na síť kin Cinema City ve vysílání Českého rozhlasu. Dovolte mi k tomuto tématu několik poznámek. Především je třeba poznamenat, že veřejnoprávní Český rozhlas má zákonem omezenu možnost vysílat reklamu na tři minuty denně na celoplošné stanici a pět minut denně na regionální stanici. Příjem z reklam slouží k financování takových činností, které nemohou být placeny z rozhlasových poplatků (například upozornění veřejnosti na nové pořady formou marketinkové kampaně apod.). V daném případě šlo o tzv. barterovou spolupráci. To znamená, že se dvě společnosti dohodly na výměně svých reklamních sdělení, což oběma stranám ušetřilo peníze. Český rozhlas vysílal několik dnů spot Cinema City a v kinech této společnosti běžela před filmem reklama na jednu ze stanic Českého rozhlasu. Redaktoři a dramaturgové jednotlivých stanic nemají žádnou možnost ovlivňovat reklamní spoty a obsah těchto spotů nezasahuje do redakční činnosti. Samozřejmě je třeba dbát na to, aby reklamy byl v souladu se zákonem.

V daném případě spatřujete problém v etické rovině reklamního sdělení. Tuto informaci jsem sdělil příslušným pracovníkům Českého rozhlasu, s nimiž jsem celou věc konzultoval, a sdělím ji rovněž vedení Českého rozhlasu ve své zprávě, kterou budu podávat na konci tohoto měsíce.

S pozdravem a díky za pochopení

PhDr. Milan Pokorný, Ph.D., ombudsman Českého rozhlasu

Spustit audio