Sponzorské vzkazy na Radiožurnálu

5. říjen 2018

Klient, který zakoupí reklamu či sponzoring ve vysílání, může s obsahem sdělení pracovat podle svého uvážení.

Dobrý den,

prosím Vás o odpověď – budete i nadále sponzorováni společností Mafra nebo jakoukoli jinou Babišovou společností? Pokud ano, budu si bohužel muset přeladit na jinou stanici, protože bych s tím měla problém. Řešíte to v rozhlase nebo je rozhlasu jedno, od koho peníze přicházejí?

Každé ráno poslouchám jedině Radiožurnál a zpráva o sponzorství Mafrou mě tedy překvapila. Budu se muset zřejmě vyrovnat se ztrátou oblíbeného ranního vysílání.

Děkuji Ván za odpověď.

M. K.

<hr/>

Vážená paní,

děkuji Vám za dotaz týkající se sponzorských vzkazů společnosti Mafra, které v současné době vysílá ČRo Radiožurnál. V některých částech své odpovědi budu vycházet z konzultací s Ing. Petrou Sklenářovou z Obchodního oddělení Českého rozhlasu.

Váš dopis je podle mého soudu motivován otázkou, zda je etické, aby médium veřejné služby ve svém vysílání mělo vyhrazen prostor, byť velmi malý, pro placené komerční sdělení. Odhlédněme prosím od osobních politických preferencí (a nechme zcela stranou, že v daném případě je třeba respektovat existenci tzv. svěřenských fondů, do nichž současný předseda vlády převedl svůj majetek). Ve své agendě jsem řešil stížnosti týkající se reklam a sponzorských vzkazů, které zadávali klienti zcela mimo politickou sféru, a přesto posluchači měli dojem, že takováto sdělení do veřejnoprávního vysílání nepatří, a požadovali jejich stažení. Pokusím se vysvětlit Vám příčiny tohoto stavu.

Český rozhlas je financován z rozhlasových poplatků, jejichž výši a způsob úhrady určuje zákon. Důvodem je, aby se vyloučila závislost na financích jakéhokoli soukromého subjektu. Sponzorství, které zmiňujete, je samostatný institut definovaný z řady aspektů včetně obsahu a formy. Právní rámec sponzorských vzkazů a reklamy určuje Zákon o regulaci reklamy. V daném případě jde o tzv. sponzorské vzkazy, které mají stejně jako jiná komerční sdělení v Českém rozhlase pevně daný časový prostor. Ten je nesrovnatelně menší než u soukromých stanic (veřejnoprávní vysílání má během 24 hodin méně času na reklamu než soukromé vysílání během jediné hodiny). Přesto jsou nezbytné k financování činností Českého rozhlasu, které podle zákona nemohou být hrazeny z koncesionářských poplatků. Jde například o marketinkové aktivity, které veřejnost seznamují s činností Českého rozhlasu. Zákonodárci tím zajistili, aby peníze z rozhlasových poplatků sloužily přímo rozhlasovému vysílání, a zároveň umožnili, aby Český rozhlas získal z reklam a sponzorských vzkazů jistou částku na vlastní propagaci.
V rámci povoleného komerčního prostoru musí Český rozhlas vůči všem zadavatelům komerčních sdělení postupovat stejně. Pokud klient zakoupí reklamu či sponzoring ve vysílání podle stanovených pravidel, může s obsahem a formou sdělení pracovat podle svého uvážení, samozřejmě v zákonném rámci. Úkolem Obchodního oddělení ČRo je zjistit, zda v přijatém materiálu nebyly porušeny zákony, případně vnitřní předpisy, zároveň však musí zachovávat rovný přístup a nemůže selektovat klienty na základě politických názorů a osobních priorit.

Sponzorský vzkaz společnosti Mafra splňuje zákonné a technické náležitosti. Dovolte mi uvést, že na základě mého zjištění tyto náležitosti splňují sponzorské vzkazy tří dalších vydavatelských a mediálních domů, které v tomto týdnu Radiožurnál vysílá. To pokládám za důkaz rovného přístupu veřejnoprávního Českého rozhlasu vůči zadavatelům reklamy a sponzorských vzkazů.

Věřím, že mé vysvětlení přijmete s porozuměním pro specifickou situaci Českého rozhlasu a že Vás případná komerční sdělení (jejichž výskyt je, jak jsem uvedl, opravdu minimální) neodradí od dalšího poslechu.

S pozdravem a přáním pěkného víkendu

PhDr. Milan Pokorný, Ph.D., ombudsman Českého rozhlasu

Spustit audio