Mediální ombudsman v zahraničí

V mnoha zemích celého světa je institut ombudsmana pro média nedílnou součástí mediální scény, spojenou především s médii veřejné služby, ale v některých případech i s médii komerčními. V různých obměnách je tato funkce zřízena například v Austrálii, Belgii, Dánsku, Estonsku, Finsku, Francii, Irsku, Izraeli, Německu, Nizozemsku, Portugalsku, Spojených státech, Velké Británii či Kanadě. V posledně jmenované zemi sídlí i celosvětová Organizace mediálních ombudsmanů ONO.

BBC

U britské BBC je zaveden třístupňový odvolací systém vyřizování stížností. V první a druhé instanci mají posluchači možnost obrátit se na příslušné redaktory, editory a výkonné ředitele BBC. Pokud po vyčerpání těchto možností nejsou nadále spokojeni s vyřízením své stížnosti, mohou se obrátit na BBC Trust. BBC Trust je orgán, který nastavuje závazný rámec pro management tohoto mediálního domu a mimoto zřizuje dvě komise. Editorial Standards Committee (Komise pro redakční standardy) se v odvolacím řízení zabývá stížnostmi týkajícími se redakčního obsahu. Do působnosti Complains and Appeals Board (Rady pro stížnosti a odvolání) pak spadají všechny ostatní záležitosti.

Belgie

Valonská RTBF na základě požadavku zákona zřizuje mediační službu, která je odpovědná za vyřizování stížností a dotazů od posluchačů a diváků. Ti ji mohou kontaktovat prostřednictvím internetového formuláře.

Dánsko

Ombudsman při veřejnoprávní rozhlasové společnosti DR rovněž používá pro kontakt s posluchači internetový formulář. Kromě ombudsmana, který vedle stížností na konkrétní program přijímá také podněty a ohlasy na vysílání, je možné obrátit se přímo na jednotlivé sekce stanice. V takovém případě působí ombudsman jako odvolací orgán, pokud jsou posluchači nespokojeni s obdrženou odpovědí.

Francie

Pro vyřizování stížností posluchačů týkajících se programového vysílání byla kancelář ombudsmana zřízena i při francouzské veřejnoprávní společnosti Radio France. Komunikace s posluchači probíhá pomocí internetového formuláře a dotazy spolu s odpověďmi jsou zveřejňovány na internetových stránkách.

Kanada

Kanadský ombudsman pro stanici CBC působí jako odvolací institut v případě, že je posluchač nespokojen s odpovědí, kterou na svou otázku obdržel od informačního oddělení nebo vedení CBC. Pro posuzování souladu obsahu vysílání s redakčními standardy může ombudsman zřídit nezávislý poradní orgán, jehož členy sám jmenuje. K zásadním otázkám v oblasti své působnosti se ombudsman vyjadřuje rovněž komentáři zveřejňovanými na jeho internetových stránkách.

Slovinsko

Hlavními úkoly ombudsmana veřejnoprávní RTV Slovenija je chránit práva diváků a posluchačů, podporovat transparentnost a otevřenost RTV a chránit kvalitu a pestrost nabídky. Ombudsman komunikuje s diváky a posluchači a na základě jejich stížností, nebo z vlastní iniciativy zahajuje šetření při podezření z porušení zásad vysílání.

Švýcarsko

Švýcarský zákon o televizním a rozhlasovém vysílání ukládá veřejnoprávním i soukromým subjektům zřídit pro každou jazykovou oblast Švýcarska (německou, francouzskou, italskou a rétorománskou) orgán zprostředkující stížnosti posluchačů a diváků na obsah vysílání. Veřejnoprávní švýcarská televizní a rozhlasová společnost SRG SSR tuto povinnost splňuje zřízením jednotlivých ombudsmanských kanceláří.

USA

Americké sdružení rozhlasových stanic NPR (National Public Radio) zřizuje kancelář ombudsmana, kterého mohou posluchači kontaktovat prostřednictvím internetového formuláře.

EBU (European Broadcasting Union)

Evropská vysílací unie EBU (European Broadcasting Union) zřizuje institut ombudsmana vybaveného jinými pravomocemi a jinou působností než ve výše uvedených případech. Ombudsman může působit jako ochránce práv zaměstnanců, kontrolor vnitřního hospodaření stanic či vyšetřovatel v případech podezření na korupci.