Bruntálsko a Opavsko budou v Bruselu bojovat o peníze na obchvaty

4. duben 2012

Radnice v Opavě, Krnově, ale také například v polském Prudniku chtějí udělat všechno proto, aby změnily plány Evropské unie. Jde o stavbu silničních obchvatů a zařazení do globální dopravní sítě. Jak jsme zjistili, díky tomu by bylo možné získat několik miliard korun na stavbu obchvatů a přeložek hlavních silnic. Pokud se to nepodaří, je možné, že se například Krnov nedočká obchvatu dříve než po roce 2020.

Je to paradox. Krnov bojuje s nedostatkem zaměstnavatelů, bez ochvatu se tam rozvoj podnikání čekat nedá, a tak radnice už před mnoha lety vyřídila přípravu území na silniční obchvat. S ničím takovým ale stát zatím nepočítá.

„Je to špatné. Podnikatelé, kteří tady jsou, na nás tlačí – otevřte hraniční přechod do Polska. Kdybychom ho za této situace otevřeli, tak by se tady podle předpokladů sjelo 300 kamionů denně. Takže v tuto chvíli podnikáme veškeré možné kroky, abychom ten obchvat mohli uskutečnit,“ říká tamní starostka Alena Krušinová.

Těmito kroky by mohly být miliardové evropské dotace. Jenže Brusel se západní částí našeho kraje neuvažuje v takzvané globální síti. Změna ovšem znamená zásah do už schváleného systému, tedy lobbování a přesvědčení evropských poslanců z mnoha zemí.

„Nejste v tom sami,“ ujišťuje poslankyně polského Sejmu Janina Okragly. Potvrdila, že Opolské vojvodství je ve stejné situaci. Jde třeba o Prudnik nebo Glubczice. A tak obě strany úzce spolupracují.

Náměstek ministra dopravy Jiří Žák je přesvědčen, že prosadit tento cíp obou republik bude tvrdým oříškem. „Šance samozřejmě existuje, nicméně v tuto chvíli je to otázka politická. Z pohledu technického a toho průběhu projednávání revize sítí už aspoň za sebe říkám, že je pozdě,“ upozorňuje Žák.

Pokud by se nepodařilo zařadit například Krnovsko do evropské globální dopravní sítě, hlavně kvůli odlehlosti tohoto regionu, zbývá tamním obyvatelům zřejmě jen další čekání, kdy se najdou peníze ve státní pokladně.

autor: mrk
Spustit audio

Více z pořadu