Operátory tísňových linek obtěžují lidé zneužívající záchranáře

27. duben 2012

Operátoři na tísňových telefonních linkách mají problémy s lidmi, kteří zneužívají záchranáře. Mezi rekordmany patří muž z Opavy. Loni zavolal na číslo 155 celkem 1310krát. Jiný muž z Karvinska to pro změnu dokáže zvládnout i padesátkrát během jediného dne. Záchranáři sice spolupracují s policií, ale i přesto mají mnoho špatných zkušeností.

Říkají si call-takeři a mají zásadní úkol. Co nejlépe vyhodnotit situaci a na místo poslat záchranáře. Operátoři na tísňových linkách ale také nevychází z údivu. A to přitom nejde o výhrůžky nebo vymyšlené události. Poslechněte si ne zrovna nejkvalitnější, ale autentickou nahrávku hovoru na čísle 155.

Volající vytočí 155 a chtějí třeba vědět, kolik je hodin, jaká je politická situace, kdy jede nejbližší vlak, kdo zastupuje jejich praktického lékaře.

Tento muž chtěl mít například jasno, co bude, až nebude: „Já si můžu vybrat pohřební službu, ne? Mám na to pravomoci?“ A pak to prodlužoval a prodlužoval. „A co říkáš Ostravě? Legrácky, legrácky, legrácky, legrácky. Já jsem to říkal vždycky!“

Volajícího lze dohledat

Nejde jen o zdravotníky. I hasiči dobře vědí, kde jsou třeba v Ostravě telefonní budky - oblíbené místo podobných vtipálků. Stanislav Sovinský z Hasičského záchranného sboru Moravskoslezského kraje už dříve popsal občas hodně divoké spojení dítě-mobilní telefon.

„V současné době víme, kdy děti mají přestávku, protože samozřejmě volají taky. Všechna tato volání se dají dohledat. I volání, pokud ten dotyčný volá bez SIM karty. Při zneužití a zapojení Policie ČR se ten volající dá dohledat,“ upozornil Sovinský.

Není to žádná legrace. Ne vždy se podaří obtěžující hovory odfiltrovat, ne vždy je to jasné na první pohled. A pokud sanitka nakonec zbytečně vyjede, chybí jinde. Záchranáři proto žádají ty, kteří mají podivná nutkání, aby se s dotazem, jaké je teď počasí, raději podívali z okna.

autor: mrk
Spustit audio