Ostravský superpočítač pomáhá s předpověďmi dopravních zpoždění

Kolony (ilustr. foto) - Foto: Ondřej Jánoška

Kolony (ilustr. foto)Foto: Ondřej Jánoška

Ostravský superpočítač pomáhá řidičům. Systém Rodos, který dnes využívá Národní dopravní informační centrum, se spoléhá na satelity i mýtné brány.

Z rozhlasu i televize se ale řidič v poslední době dozví ještě přesnější informace. Rhodos totiž využívá i špiony, lovci kolon hlásí ucpané silnice přímo z auta. 

„Když spěchám za něčím opravdu důležitým, tak si bouchnu do toho volantu, taky si něco řeknu, abych si ulevil, ale musím se s tím smířit. Nic nenadělám, vrtulník nemám, musím počkat jako ostatní,“ říká například pan Ondřej, který už během dvanácti let za volantem zažil na cestách i mnohakilometrové kolony. Právě ty teď hlídají dopravní experti z Národního superpočítačového centra. 

„Podíváme se, jak to vypadá na silnicích v České republice,“ říká nad mapou dopravní expert Martin Hájek. „Tady jsou konkrétně kolony v Legerově ulici a sedmnáct minut zdržení.“ 

Lovci kolon 

A jak opravdu zjistí, že je to přímo těch sedmnáct minut? „Především ze sto čtyřiceti tisíc satelitních jednotek ve vozidlech. Mícháme to taky s daty mýtného systému, dopravních detektorů, kamer. A využíváme takzvané lovce kolon, kteří hledají kolony případně objízdné trasy,“ vysvětluje Hájek. 

Zatímco dřív rádia i televize hlásily jen stupně dopravy, pod kterými si málokdo uměl představit zpoždění, dnes už i díky ostravskému superpočítači řidiči často slyší i přesné odhady v minutách. 

 

Ostravský superpočítač dnes totiž dokáže zpřesnit předpovědi expertů, kteří sledují dopravní situaci na cestách. Pomáhají mu i špioni.

Vložit na svůj web

Právě na přesnost systému dohlížejí lovci kolon. Jedním z nechtěných špiónů na cestách je i rektor Vysoké školy báňské Ivo Vondrák. 

„Nejhorší ze všeho je, když stojíte v koloně, tak jste frustrován tím, že nevíte co se v té koloně děje a jak dlouho tam budete čekat. A to, že máme ten systém, který ukáže, kolik minut frustrace vás ještě čeká, si myslím, že je velká pomoc,“ říká rektor. 

Už teď odborníci z Národního superpočítačového centra chystají další vylepšení systému Rodos. V tuto chvíli testují možnost využití dat od mobilních operátorů. Právě ty by v budoucnu kromě mapování dopravy mohli využít například při řešení krizových situací - ať už při živelných katastrofách nebo při velkých akcích. 

Pořad: Dobré ráno  |  Stanice: Ostrava
Čas vysílání: každý den 05:00  |  Délka pořadu: 240 minut  
 

Nové články v rubrice

Moravskoslezský kraj
  D1, mezi km 347.8 a 346.5, ve směru Praha, práce na silnici, levý jízdní pruh uzavřen, Od 19.09.2017 21:00 Do 20.09.2017 04:15, v tunelech, údržba tunelů, provoz veden obousměrně v LTT, zdroj: ŘSD
  D1, mezi km 346.5 a 347.8, ve směru Bohumín – PL, práce na silnici, provoz převeden do protisměru, Od 19.09.2017 21:00 Do 20.09.2017 04:15, v tunelech, mimořádná uzávěra tunelového tubusu směr Ostrava, ...
  ulice U Státní hranice, Karviná, okr. Karviná, uzavřeno, stavební práce, Od 25.09.2017 07:00 Do 31.10.2017 15:00, Úplná uzavírka ul. U Státní hranice v Karviné-Ráji z důvodu překopu a uložení kanalizační ...

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace