Ostravský superpočítač pomáhá s předpověďmi dopravních zpoždění

15. listopad 2014

Ostravský superpočítač pomáhá řidičům. Systém Rodos, který dnes využívá Národní dopravní informační centrum, se spoléhá na satelity i mýtné brány.

Z rozhlasu i televize se ale řidič v poslední době dozví ještě přesnější informace. Rhodos totiž využívá i špiony, lovci kolon hlásí ucpané silnice přímo z auta.

„Když spěchám za něčím opravdu důležitým, tak si bouchnu do toho volantu, taky si něco řeknu, abych si ulevil, ale musím se s tím smířit. Nic nenadělám, vrtulník nemám, musím počkat jako ostatní,“ říká například pan Ondřej, který už během dvanácti let za volantem zažil na cestách i mnohakilometrové kolony. Právě ty teď hlídají dopravní experti z Národního superpočítačového centra.

„Podíváme se, jak to vypadá na silnicích v České republice,“ říká nad mapou dopravní expert Martin Hájek. „Tady jsou konkrétně kolony v Legerově ulici a sedmnáct minut zdržení.“

Lovci kolon

A jak opravdu zjistí, že je to přímo těch sedmnáct minut? „Především ze sto čtyřiceti tisíc satelitních jednotek ve vozidlech. Mícháme to taky s daty mýtného systému, dopravních detektorů, kamer. A využíváme takzvané lovce kolon, kteří hledají kolony případně objízdné trasy,“ vysvětluje Hájek.

Zatímco dřív rádia i televize hlásily jen stupně dopravy, pod kterými si málokdo uměl představit zpoždění, dnes už i díky ostravskému superpočítači řidiči často slyší i přesné odhady v minutách.

Právě na přesnost systému dohlížejí lovci kolon. Jedním z nechtěných špiónů na cestách je i rektor Vysoké školy báňské Ivo Vondrák.

„Nejhorší ze všeho je, když stojíte v koloně, tak jste frustrován tím, že nevíte co se v té koloně děje a jak dlouho tam budete čekat. A to, že máme ten systém, který ukáže, kolik minut frustrace vás ještě čeká, si myslím, že je velká pomoc,“ říká rektor.

Už teď odborníci z Národního superpočítačového centra chystají další vylepšení systému Rodos. V tuto chvíli testují možnost využití dat od mobilních operátorů. Právě ty by v budoucnu kromě mapování dopravy mohli využít například při řešení krizových situací - ať už při živelných katastrofách nebo při velkých akcích.

autor: stj
Spustit audio