Začíná stavba D48. Silničáři přestaví jeden z hlavních tahů Novojičínskem na dálnici

2. červen 2017
Zprávy , Zprávy

Na jeden z klíčových průtahů Moravskoslezským krajem už brzo vyjedou stavební dělníci. Dvanáct kilometrů stávající čtyřpruhové silnice mezi Rybím na Novojičínsku a Rychalticemi na Frýdecko-Místecku budou přestavovat na dálnici.

„Vadí, že nemůžou náklaďáky předjíždět. Takže musíme jet pořád za sebou, prostě pořád v pravém pruhu,“ říká pan Roman.

Řidič malého kamionu naráží na to, že i když má vozovka čtyři pruhy, levý pro předjíždění je viditelně užší. Po smrtelných čelních srážkách tady silničáři namontovali doprostřed vozovky lanová svodidla a ubrali desítky centimetrů prostoru.

„Je to lepší, než kdyby byla jenom dvousměrná. Ale bylo by lepší, kdyby to byla klasická dálnice,“ míní další z řidičů. „ Jsou o dost horší úseky, než je tento. A toto je, myslím, dostačující,“ dodává druhý z 20 tisíc řidičů, kteří denně po silnici projedou.

„On to vlastně čtyřpruh není. Postaven byl komfortní dvoupruh, který byl bohužel s narůstající dopravou provizorně změněn na čtyřpruh,“ vysvětluje vedoucí projektového týmu nové dálnice na ostravském Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Irena Krzyžánková.

Mezi Rychalticemi a Příborem lanová svodidla úplně chybí

„Bude tam střední dělicí pás. Bude to větší komfort jízdy a větší bezpečí především pro řidiče,“ dodává.

Silnici už převzaly stavební firmy, zatím ale dělníci jenom rozmístili vytyčovací kolíky a značky. Práce za 2 miliardy korun začnou v červenci stavbou doprovodné komunikace.

„V letošním roce bude zachována doprava na hlavní trase v současném režimu dva plus dva jízdní pruhy. Od začátku roku 2018 budou zahájeny práce na hlavní trase. Doprava bude vedena po stávající komunikaci v režimu jeden a jeden pruh,“ přibližuje mluvčí skupiny Metrostav Vojtěch Kostiha.

Kvůli dokončení křižovatky v Rychalticích se jezdí jen ve dvou pruzích

A to si už můžou řidiči teď vyzkoušet těsně před začátkem úseku stavby dálnice. V Rychalticich dokončují dělníci léta rozestavěnou křižovatku. Provizorní pruhy jsou tady tak úzké, že kamiony se míjejí snad ve vzdálenosti půl metru.

Hotovo má být na podzim. Naopak stále klid bude v tomto roce na trase obchvatu Frýdku-Místku. Pracovat budou pouze úředníci. „Ještě v červnu předpokládáme vypsání druhého kola výběru zhotovitele stavby,“ říká Irena Krzyžánková z ostravského ŘSD s tím, že zahájení stavby dlouho očekávaného obchvatu je reálné na jaře příštího roku.

autor: Michal Polášek
Spustit audio