Fischer: Věda a výzkum budou pro vládu jedno z priorit

30. září 2009

Do vědy a výzkumu v Moravskoslezském kraji putuje nesrovnatelně méně peněz ze strukturálních fondů, než do hlavního města. Kritická slova na adresu systému rozdělování peněz zněla dnes v Ostravě během slavnostního zahájení akademického roku českých vysokých škol. Dokazují, že je financování jedním z nejožehavějších témat akademické obce.

Vysoká škola báňská-Technická univerzita Ostrava je jednou z největších vysokých škol v zemi. Podle jejího rektora Tomáše Čermáka tomu ale množství státem rozdělovaných peněz z evropských fondů na podporu vědy a výzkumu neodpovídá.

"Vysvětluji si to především lobbismem. Mám obavu, že až se bude dělat revize toho, jak byly ty evropské peníze využity, aby je Česká republika nemusela vracet," upozorňuje rektor.

Posuzování všech projektů má na národní úrovni standardní průběh, ujišťuje náměstek ministryně školství Vlastimil Růžička. "Proces výběru projektů probíhá férově, transparentně, mnohakolově. Nakonec snad nebudou pochybnosti o tom, že bylo vybráno správně a zodpovědně."

Místopředseda České konference rektorů a rektor Univerzity Pardubice Jiří Málek ale obavy o osud vědeckých projektů v našem kraji nemá. "Ono skutečně když se podíváte na mapu, jak končí peníze na vědu a výzkum, tak je to skutečně v Praze a možná ještě v jihomoravské metropoli. Ale ono je to dáno i tradicí. Tak jak můžeme vidět například zde - technická univerzita je škola, která prosperuje, úspěšně se rozvíjí a čeká ji světlá budoucnost. Já bych to vůbec neviděl tragicky," dodává Málek.

Efektivnější využívání evropských zdrojů je jednou z podmínek dobře fungujícího vysokého školství, zdůraznil v Ostravě premiér Jan Fischer. Kritéria pro posuzování projektů je podle něj třeba ještě doladit. "Pravidla hry jsou vytvořená, je potřeba si s nimi ještě pohrát, uplatnit tam větší spojení výsledků, výkonů s přidělováním prostředků."

Premiér akademiky ujistil, že zůstává vzdělávání pro vládu prioritou. Proto se chce zaměřit na efektivní financování a organizaci vědy a výzkumu.

Spustit audio

Více z pořadu