Bárta zastavil řadu silničních staveb, nejvíce v Moravskoslezském kraji

13. srpen 2010
Zprávy , Zprávy

Šetřit se při výstavbě dopravních staveb bude, ale ne tolik, jak ministr dopravy Vít Bárta původně ohlašoval. Dnes potvrdil, že škrty se prakticky nedotknou dálničních staveb, podstatně víc dopadnou na silnice prvních tříd.

Zastavit se mají čtyři rozestavěné silničních stavby, pracovat se přestane i na osmi dalších, které jsou ve fázi příprav. Z dálnic se pouze u staveb D8 do Ústí nad Labem a D47 u Bohumína prodlouží termíny.

Ministr Bárta zdůraznil, že zastavené projekty nejsou klíčové pro fungování infrastruktury. Jde o dva přivaděče k dálnici D47, silnici 1/11 mezi Opavou a Ostravou a obchvat České Lípy.

Ministr zároveň ohlásil, že chce převést víc než miliardu korun ze železniční dopravy na dopravu silniční. Poukázal také na velkorysost a určitou míru nezodpovědnosti, se kterou se u nás začalo stavět.

Zastavené stavby

I/11 Mokré Lazce - hranice okresů Opava a Ostrava

I/67 Skřečoň - Bohumín obchvat

I/56 Ostrava - Prodloužená Místecká II. Stavba

I/9 Sosnová - mimoúrovňová křižovatka

Stavby v počáteční fázi

I/49 Malenovice - Otrokovice

R6 Lubenec - Bošov

R7 Postoloprty - Bitozeves

I/11 Ostrava Prodloužená Rudná

R49 Hulín - Fryšták

R1 ul. Na radosti napojení na pražský okruh

R35 Hradec Králové - Opatovice

I/3 Čerčany mimoúrovňová křižovatka Na Pyšelce

Stavby v přípravě nebo před zahájením

R4 Skalka - křižovatka II/118

R48 Frýdek-Místek - obchvat

I/37 Chrudim obchvat úsek Medlešice

Stavby, které se nezastaví, ale zpozdí

D8 Lovosice - Řehlovice

D47 Bohumín - státní hranice


„Udělat nějakou koncepci v řádu týdnů není možné. Prioritně jsem se rozhodoval na základě snahy o maximální efektivitu investic. Staví se dál tam, kde jdou naproti v hledání úspor. Tam, kde se úspory nehledají, se prozatím stavět nebude,“ prohlásil Bárta.

Generální ředitel Správy železniční dopravní cesty Jan Komárek tvrdí, že železniční infrastruktura je u nás v daleko horším stavu, než silniční síť. „Chaotičnost v železničních stavbách ze strany Správy železniční dopravní cesty je ale takové, že se tento krok dá pochopit,“ připustil Komárek.

Ušetřit se dá už na projektech

Petr Moss z dopravní fakulty ČVUT připomněl, že důležité stavby nefinancuje Česká republika sama, ale pomáhá s tím Evropská unie. „V Operačním programu doprava máme získat zhruba 350 miliard během pěti šesti let, což je největší podíl připadající na hlavu v rámci celé Evropy,“ řekl.

„Neměli bychom kvůli úsporám přijít o spolufinancování této podpory, respektive financování staveb, které nám v rámci programu Evropská komise nabízí," varuje Moss. Ušetřit by se dalo podle něj už při samotných projektech.

„Už projektant by se měl snažit o optimalizaci ceny, aby třeba v rámci šetření připustil měkčí normu. Německá norma například dovoluje větší stoupání nivelety dálnice. I my bychom si mohli trochu ulevit a získat snížení cen. Nemuseli bychom realizovat silné zářezy a náspy," uvedl Moss.

autoři: ima , pgj , tif , vso , psp
Spustit audio