Ministr životního prostředí byl v Ostravě kvůli ovzduší

8. únor 2011

Ministr životního prostředí Tomáš Chalupa poprvé ve své nové funkci navštívil Moravskoslezský kraj. Se zástupci Ostravy a kraje jednal o možnostech, jak zlepšit ovzduší. Poslední smogová situace skončila před několika dny. Severní Moravě by mohla pomoci novela o ochraně ovzduší.

Tomáš Chalupa je už čtvrtým ministrem životního prostředí, který za poslední rok přijel do Ostravy. Hlavním bodem návštěvy je zlepšení ovzduší. Zdrojů problémů je více a každý se podle něj musí řešit zvlášť.

„Ten problém vzniká tou kombinací průmysl – doprava – lokální topeniště. Kombinace těch řešení je u každé té složky jiná. U některých z nich jsou jednodušší. Ať už je to ten souboj s čistotou, čisticí vozy, vtáhnout do hry průmysl,“

Po ranním jednání na ostravském magistrátu se setkal také s vedením kraje. Podle ministra má Ostravsku ulevit novela zákona o ochraně ovzduší, která na ministerstvu leží už 2 roky. V období smogu by řidiči mohli jezdit zadarmo po zpoplatněných dálnicích. Ovzduší by podle něj pomohly i nízkoemisní zóny. Radnice by tak v případě smogu mohly omezovat automobilovou dopravu v centrech měst

„Druhou záležitostí jsou opatření legislativní, o kterých jsme také hovořili. Schopnost vyhlašovat nízkoemisní zóny nebo otázka, zda bychom dosáhli stavu, kdy alespoň v době zhoršených rozptylových podmínek by se neplatilo na těch zpoplatněných částech dálnic,“

Ministr životního prostředí Tomáš Chalupa podepsal také dohodu s největším znečišťovatelem na Ostravsku - firmou Arcelor Mittal o omezení emisí. Milan Kováč z Hnutí Duha ale takovým smlouvám příliš nevěří.

„Zkušenosti ukazují, že veškeré dohody, které se zatím v podobném duchu uzavřely, byly porušeny. Takže nevěřím, že jenom dobrovolné dohody pomohou ten problém vyřešit,“

Poslanci by o novele, která umožní městům zřizovat zóny se zákazem vjezdu pro neekologická vozidla, měli rozhodovat už ve středu.

autor: Dominika Rojtová
Spustit audio

Více z pořadu