Firmy z Ostravska mají zájem o polský trh. Polsko chce více českých turistů

23. červen 2017

Nedostatek zaměstnanců, mezinárodní investice, ale i lákání turistů. O to všem se v Ostravě mluvilo na tradičním setkání českých, polských a slovenských podnikatelů. Rok co rok se v Ostravě snaží vymýšlet způsoby, jak co nejlépe obstát v konkurenci a jak pomoci zvyšovat životní úroveň v příhraničních oblastech.

Mnoho let byla slyšet polština třeba na Karvinsku – u šachet. Řada polských horníků už v dolech nepracuje, ovšem mnozí Poláci stále do Česka jezdí. Naopak je to slabší, potvrdila v Ostravě polská velvyslankyně v Praze Grażyna Bernatowicz. Ani ne tři procenta Čechů, kteří překročí hranice, jsou skuteční turisté. Severní soused se to snaží změnit.

„Hodně investujeme v poslední době do aktivní turistiky. Vím, že Češi nemají moc rádi polehávání na pláži, ale raději zkoušejí třeba nějaké sporty. Snažíme se je přilákat třeba na kajaky, na obdivování naší přírody a turistiku. Chce to málo. Zkuste to a přijeďte,“ zve do Polska velvyslankyně.

Celkově se totiž česko-polským vztahům velmi daří. O čtyři procenta ročně vzrostl objem vzájemných investic na loňských více než 19 miliard korun. Hodně se na tom podílí Ostravsko.

„Pokud do Polska přijede právě z této oblasti, tak velká většina lidí mluví polsky a nemá problém se s polskými partnery domluvit. Polští partneři to hodnotí pozitivně a určitě to pomáhá vzájemným vztahům,“ říká obchodní rada české ambasády ve Varšavě Petr Darmovzal.

Firem, které se chtějí uplatnit v Polsku a naopak těch polských v Česku, je stále více. „České firmy objevují, že polský trh je pro ně velmi zajímavý. Ve srovnání s českým se jedná o čtyřikrát větší potenciál,“ dodává obchodní rada.

Co je ovšem společným problémem, to je pracovní síla. Tak jako u nás i v Polsku nebo na Slovensku je nouze o zaměstnance.

I k těmto výměnám zkušeností slouží téměř čtvrt století dlouhá tradice ostravských neformálních debat mezi podnikateli, politiky a zástupci úřadů.

autor: mrk
Spustit audio