Kopřivničtí školáci se učí občanským právům. Vzdělávají je policisté

10. říjen 2016

Bezstarostné mládí školáků se může rychle proměnit v sérii problémů a tahanic s úřady. Po dosažení věku 15 let se totiž z dětí stávají trestně odpovědní občané. Co to pro ně znamená a jak se mají chovat, to nejstarším školákům z Kopřivnice říkají policisté a odborníci na sérii přednášek.

Deváťačka Adéla čeká se zhruba 15 spolužáky na zahájení přednášky v budově novojičínské policie. „Já se budu ptát, kdy může policista tasit zbraň a za jakých okolností,“ říká žákyně kopřivnické ZŠ 17. listopadu.

„Davida poprosím, že by nenápadně šel kolem Verči a vzal jí z kapsy mobil,“ vyzývá policista. Tři chlapci, jedna dívka a jeden mobilní telefon. Hlavní aktéři scénky, na které policisté ukazují deváťákům, jaký je rozdíl mezi trestným činem a přestupkem.

„Protože krádež byla provedena na osobě, na věci, kterou měla u sebe nebo při sobě, tak v tu chvíli už nerozhoduje ta hodnota věci,“ vysvětluje policista. Takže i když šlo o starý mobil za pár stovek, jde o trestný čin.

Podobných příkladů padá během výkladu více. Policejní preventista Petr Směták říká, že pro mladé lidi na hranici 15 let je právní vědomí velmi důležité.

„Věc, která jim dříve mohla procházet, že někoho slovně napadli ve škole nebo se třeba ve škole s kamarádem porvali a vyřešila to nějaká důtka, tak už může být postižena jakoby z toho trestního hlediska,“ vysvětluje preventista.

Policisté představují také fungování českého bezpečnostního a právního systému. A odborníci ze sociálně-právní ochrany dětí pak způsoby řešení třeba záškoláctví.

„Děti víceméně vnímají z hlediska zákona právo, už méně povinnost. A toto si myslíme, že je zapotřebí to osvětlit. Ve škole je spousta dětí, které o tom nemají povědomí, protože k tomu doma nejsou vedeny,“ říká Vladimíra Iklová, která řídí projekt na Základní škole 17. listopadu v Kopřivnici.

Přednášky si postupně vyslechne necelých 200 žáků kopřivnických základních škol. Projekt vyvrcholí na konci října velkou vědomostní soutěží.

autor: Michal Polášek
Spustit audio