Ostrava chce účinněji odhlučnit tramvajový provoz

28. srpen 2017
Zprávy , Zprávy

Ostrava ode dneška zkouší nový systém zelené tramvajové trati. Jedná se o takzvaný kolejový absorbér hluku. Jedinečný je v tom, že vedle tlumení hluku a vibrací umí zdržet dešťovou vodu. Její odpařování pak ochladí vzduch. Panely položené mezi kolejemi jsou navíc vyrobené ze starých aut - konkrétně z výplně sedaček.

Odhlučnění se dočkala nejvytíženější tramvajová trať ve městě - na Frýdlantských mostech. Na zhruba 150 metrech jsou nově mezi kolejemi pásy živých rostlin. Pod nimi jsou speciální panely, díky kterým je provoz tišší.

Ostrava dala za úpravu tohoto kousku kolejiště více než pět milionů a má v plánu systém použít na dalších frekventovaných tramvajových tratích.

„Pokud se osvědčí kolejový absorbér, rádi bychom jej realizovali v dalších obvodech,“ říká mluvčí města Andrea Vojkovská.

Autorem absorbéru je Jan Eisenreich z plzeňské firmy, která se na snižování hluku kolejových drah specializuje.

„Ve světě se používají pouze klasická provedení kolejových zádlažeb s trávníkem. Nikdo zatím nevyužil možnosti recyklátů syntetických textilií pro tyto účely. Jsme opravdu jediní na světě, kteří se touto cestou vydali. Tento materiál je velice cenný a končí dnes ve skládkách nebo ve spalovnách,“ vysvětluje Eisenreich.

Přidanou hodnou systému, který si Ostrava vybrala, je zadržování vody.

„Chceme zadržet dešťovou vodu, aby měla možnost se odpařit zpátky do okolí. Nejen že tím snížíme sucho, ale při odpařování dochází k ochlazování toho prostoru, tak můžeme napomoct zlepšování klimatu ve městech,“ dodává.

Podle předběžných výpočtů se v úseku sníží hluk o 6 až 8 decibelů. Rozchodníky, které pokrývají kolejiště, postupně zarostou do syntetického podkladu, ze kterého čerpají vodu. Nenáročné rostliny také zpestří kolejiště barvami, které se budou měnit s ročními dobami.

autor: Petra Sasínová
Spustit audio