Ostrava zjišťuje, jak by ve městě mohly fungovat nízkoemisní zóny

26. červen 2017

Experti varují před emisemi z dopravy, které výrazně znečišťují ovzduší a pro lidské tělo jsou hodně škodlivé. V Ostravě by proto v budoucnu mohly vzniknout takzvané nízkoemisní zóny, kam by některá stará auta bez filtrů vůbec nesměla vjíždět. Město teď zjišťuje, jestli by tyto zóny ve městě mohly fungovat.

S Miroslavem Šutou z Centra životního prostředí a zdraví stojíme na frekventované křižovatce v centru Ostravy. V ruce drží měřicí přístroj, který vypadá trochu jako starý mobilní telefon.

„Ten přístroj si nasává stále stejné množství vzduchu a počítá množství velice jemných prachových částic a okamžitě ukazuje hodnoty. Pokud jsme v čisté přírodě za dobrých rozptylových podmínek, naměříme kolem jednoho, dvou, tří tisíc částic,“ vysvětluje Miroslav Šuta.

Na rušném místě ve městě se to však velice rychle mění. Přístroj nám během natáčení reportáže ukazuje i hodnotu kolem 390 tisíc částic.

„To zrovna přijel autobus a bylo i cítit, že nemá filtr. Ale třeba v Dánsku mají takovou nepsanou společenskou dohodu, že pokud ty hodnoty přesahují 30 tisíc, hledá se zdroj a problém se řeší,“ dodává Miroslav Šuta.

Při dýchání nanočástice škodlivin procházejí do plicních sklípků, přecházejí do krve a krví se roznášejí do orgánů – např. do mozku, jater, ledvin.

Miroslav Šuta z Centra životního prostředí a zdraví si myslí, že auta, která nesplňují limity, by měla mít zakázán vjezd do města. „Pokud mají lidé moderní automobil, tak už tam automaticky filtr mají. Pokud mají starý dieselový, tak bohužel – menší část těch řidičů, kteří mají hodně čoudící auta, způsobují většinu emisí. A není fér, aby většina doplácela na pohodlí té menšiny,“ říká Šuta.

Magistrát teď zjišťuje, jestli by ve městě mohly vzniknout takzvané nízkoemisní zóny. Právě do nich by některá stará auta bez filtrů měla vjezd zakázán.

„Zpracovává se studie, jestli je to vůbec realizovatelné. Ostrava je z toho pohledu složitá, protože má několik městských center, není to jen jedno historické jádro. Ale emise z dopravy se pohybují od 20 do 80 procent, čili nepochybně emise z dopravy jsou významným prvkem, který my musíme řešit,“ říká ostravský primátor Tomáš Macura (ANO).

Studie bude hotová do konce roku. Teprve pak bude jasné, jestli zóny ve městě vůbec budou, a která auta a s kterým rokem výroby by do nich ještě mohla a která už ne.

autor: Klára Kohutová
Spustit audio